BASKET EM-KVAL: Sverige matchar mot Litauen 17:00 med tre dagar till EM-kval

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 10:00 CET

Ikväll kl 17:00 svensk tid spelar Sveriges damlandslag en träningslandskamp borta mot Litauen i Kedaniu Arena. Den blir ett genrep inför lördagens viktiga EM-kvalmatch mot Finland. Matchen går att följa via SBBF:s Twitterkonto @basketse.

Sverige har varit samlade sedan i söndags för att spela ihop sig innan EM-kvalmatchen mot Finland på lördag. Sveriges grupp är den enda trelagsgruppen i ett kval med nio grupper, där ettorna samt de sex bästa tvåorna går vidare. SVT sänder bägge EM-kvalmatcherna, Finland 20/2 och Spanien 24/2.

– Träningsmatchen mot Litauen idag kommer att vara en viktig förberedelse för kvalmatcherna där vi får chansen att bygga vidare på det vi påbörjade i november och strukturera upp vårt spel, säger förbundskapten Jurgita Kausaite.

Kausaite gör idag sin andra landskamp som förbundskapten för det svenska landslaget men har flera år på nacken som assisterande tränare och vet vad som står på spel.

– Matchen mot Litauen idag handlar främst om vårt eget spel och hur vi löser olika uppgifter. Jag förväntar mig aggressivt försvar och att vi hittar vår egen identitet i spelet. Jag vill se en enorm vilja och att vi har varandras rygg i alla situationer. Tålamod och bättre samarbete offensivt kommer att öka våra chanser, säger Kausaite.

PRESSKONFERENS
Sverige tar emot media på plats i Helsingfors dagen innan match.
Kl 19:40 lokal tid på fredag 19 februari
Holiday Inn Helsinki
Elielplatsen 5,00100 Helsingfors

Ackreditering till matcherna samt presskonferensen sker via mail till pressansvarig elin.hernerfors@basket.se

SVERIGES TRUPP
Farhiya Abdi, B.G.D (Turkiet)
Frida Aili, Udominate Basket
Anna Barthold, Luleå Basket
Binta Drammeh, PINKK Pecsi 424 (Ungern)
Elin Eldebrink, Orduspor Sportfif F.A.S (Turkiet)
Frida Eldebrink, Dynamo Kursk (Ryssland)
Maria Gültekin, Mersin Basketbol (Turkiet)
Ulrica Holmqvist, BK Zabiny Brno (Tjeckien)
Elin Ljunggren, Mark Basket
Tanya Massamba, Udominate Basket
Amanda Zahui, Adana Aski (Turkiet)
Ellen Åström, Telge Basket
Nathalie Lindén, Alvik Basket

FAKTA EM / EUROBASKET 2017
Eurobasket 2017 spelas i Tjeckien. Det är 34 lag anmälda till EM 2017 och endast värdlandet Tjeckien är garanterat en plats. Övriga 33 är indelade i nio grupper, där ettorna och de sex bästa tvåorna går vidare.

SVERIGES EM-KVAL HITTILLS
Sverige är i kvalgrupp I tillsammans med Finland och Spanien. Efter första omgången är Spanien obesegrade och Sverige och Finland har därmed varsin förlust.

21 november 2015: Sverige – Spanien, 52 - 75
20 februari 2016 kl 14:00 (13:00 svensk tid): Finland – Sverige, Töölön Kisahalli, Helsingfors
24 februari 2016 kl 20:00: Spanien - Sverige, Logrono, Spanien
23 november 2016: Sverige – Finland