BASKET: EM-kvalmatch mot Ryssland i Sveriges nyaste arena

Uppsala och den helt nybyggda IFU Arena kommer att stå som värd för EM-kvalmatchen i basket mellan Sverige och Ryssland den 7 september. Arenan tar drygt 3000 personer vid basketmatcher. Det blir den första hemmamatchen i EM-kvalet för Sverige. I den mycket svåra gruppen finns även Bosnien Hercegovina. Gruppvinnaren och de bästa tvåorna går vidare till spel i Eurobasket 2017.

- Intresset för basketlandskamper har ökat mycket de senaste åren och tanken var egentligen att lägga denna match i en hockeyarena med tanke på de världsstjärnor som spelar. Uppsala kommun och IFU Arena erbjuder dock en unik möjlighet i en helt ny arena där vi kan bjuda en kunnig publik på en upplevelse i världsklass, säger generalsekreterare Lena Wallin-Kantzy.

- När man ser de världsstjärnor som kommer hit i kombination med betydelsen av matchen är det nog en av de största landskamperna som någonsin spelats i Uppsala, oavsett idrott, säger Tomas Grönberg, vd för IFU Arena.

Sverige har ett ungt och väldigt talangfullt lag som leds av coach Vedran Bosnic. - Vi kommer att spela med passion och vi kommer att kämpa, Ryssland är rankade sjua i världen men ingen match är vunnen innan den har spelats, säger Bosnic.

24-mannatruppen tas inte ut förrän i sommar men Jonas Jerebko har redan tackat nej till spel på grund av familjeskäl. Kvar finns dock väldigt mycket talang och unga spelare som Ludde Håkanson (Sevilla), Tobias Borg (Bilbao) och förhoppningsvis Marcus Eriksson (FC Barcelona) finns med.

Vad talar för Sverige?

Som vanligt är Sveriges styrka lagspelet och viljan att offra sig för varandra. Coach Vedran Bosnic sätter laget före allt annat och förbereder laget minutiöst. Han har med sitt Södertälje Kings vunnit SM-guld fyra år i rad och är som bosnier väl förtrogen med motståndet från Balkan.

Ryssland har på papperet ett oerhört starkt lag med NBA-stjärnan LeBron James lagkamrat i Cleveland Cavaliers Timofey Mozgov som kanske den största stjärnan. Men även de bästa lagen i Euroleague har ryssar på ledande positioner och det är nu den ryske förbundsordföranden Andrei Kirilenkos uppgift att få dem till spel i EM-kvalet. Sverige slog Ryssland med 20 poäng i EM2013, något som Ryssland inte har glömt.

Läs mer om Ryssland i denna artikel från FIBA

Sverige måste vinna gruppen eller placera sig som en av de fyra bästa grupptvåorna (av sju) för att kvalificera sig för EM 2017.

Biljetterna släpps den 25 maj till allmänheten men basketföreningar har möjlighet att köpa ett begränsat antal biljetter från och med den 23 maj.

Spelschema:

31 aug Ryssland - Bosnien-Hercegovina