Basket: Fyra länder delar på värdskapet för EM 2015

FIBA Europe har beslutat att dela på värdskapet för EM 2015, officiellt Eurobasket 2015. Gruppspelet går i fyra olika länder; Kroatien, Lettland, Tyskland samt Frankrike som också arrangerar slutspelet.

Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Lena Wallin-Kantzy sitter i styrelsen för FIBA Europe och var en av dem som tog beslutet.

–  Detta nya koncept med fyra gruppspelsorter är riktigt bra och spännande inför framtiden. Det gör att alla matcher kommer att vara utsålda och ett stort intresse skapas i fyra länder.  Frankrike som arrangör av finalspelet kommer att bli något alldeles extra. Lille har en ny arena med en kapacitet för 27 000 åskådare.  Det blir förmodligen en avskedsföreställning för legendarer som Tony Parker och Boris Diaw, säger Lena Wallin-Kantzy.

EM 2015 skulle egentligen ha gått i Ukraina, men på grund av en politiskt instabil situation med något som i vissa delar av landet närmast är krigstillstånd, beslutade FIBA Europa att flytta på EM 2015.

Förutsättningarna var klara inför FIBA Europes styrelsemöte. Endast länder som redan var kvalificerade till EM 2015 kunde komma ifråga. Ukraina var klart för EM 2015 som värdland och deltagare i VM 2014 och behåller självklart sin plats i EM. Därför kunde bara länder som redan är kvalificerade till EM komma ifråga som nya värdnationer.

Länderna som la in bud på att få arrangera hade tre alternativ.

Att söka endast gruppspel, gruppspel samt slutspel eller endast slutspel.

Totalt kom det in åtta olika bud från kvalificerade länder. Länderna ska uppfylla ett antal minimikrav från FIBA Europe, bland annat storlek på arena. Kravet för att få arrangera ett gruppspel är att göra det i en arena som tar minst 10 000 åskådare. För att få arrangera slutspelet krävs att man har en arena som tar minst 15 000 åskådare.

Frankrike arrangerade EM 2013 för damer och har alltså färska och goda erfarenheter av EM.

Om situationen stabiliseras i Ukraina kommer landet istället att få arrangera EM 2017.