BASKET: Seedningsgrupperna klara - EM-kval herrar 2016

Det internationella basketbollförbundet FIBA Europa har idag tillkännagett seedningsgrupperna inför lottningen av EM-kvalet för herrar 2016 (FIBA EuroBasket). Lottningen sker nu på fredag, 22 januari, och startar kl 10:30. Den kommer att gå att följa live. Dessutom lottas samtliga ungdoms-EM för sommaren 2016.

13 lag har redan kvalificerat sig till EuroBasket 2017 för herrar. Det är dels värdländerna för EuroBasket 2017 (EM); Finland, Israel, Rumänien och Turkiet, det är finallagen i EuroBasket 2015 Serbien och Frankrike, OS 2016-kvalficierade Spanien och Litauen. Fem nationer (utöver Turkiet och Frankrike) som kommer att delta i OS-kvalet; Kroatien, Tjeckien, Grekland, Italien, Lettland och Serbien.

27 länder tampas alltså om de övriga 11 platserna till EuroBasket 2017. EM-kvalet spelas den 31/8-17/9 2016.

De 27 lagen är indelade i sju "round robin"-grupper, sex fyralagsgrupper och en grupp med endast tre lag. Gruppvinnarna samt de fyra bästa tvåona avancerar.

Utöver lottningen till kvalet till EuroBasket 2017 sker också lottningen för sommarens ungdoms-EM i samtliga åldersgrupper. Lottningen startar kl 10:30 och kommer att gå att följa live via www.fibaeurope.com

HÄR kan du se seedningsgrupperna inför EM-kvallottningen på fredag.

Kontakt:
Förbundskapten Vedran Bosnic 0736 48 41 74