BASKET: Sista omgången bjuder på förstklassig dramatik

Sista omgången i grundserien av Basketligan dam kommer att bjuda på dramatik. Visby Ladies har fortfarande chans att nå slutspel och undvika kval. Udominate Basket är fortfarande obesegrat och kan bli ett av få lag i svensk idrottshistoria som vinner samtliga matcher i grundserien.

Det sistnämnda är inte bra för KFUM Östersund Basket. Östersund möter just Udominate i sista omgången och behöver vinna för att vara säkra på att gå till slutspel och undvika kval. Östersund hade chansen att säkra en plats i slutspelet och skicka Visby till kval, men förlorade med 80-86 mot Mark Basket i näst sista omgången. Matchen i Kinna blev dramatisk trots att Mark inledde starkt och tog en rätt klar ledning i första halvlek.

Östersund kom tillbaka och var så nära som underläge 80-82 med 23 sekunder kvar. Men Mark behöll kylan och kunde avsluta matchen med att sätta fyra raka straffkast och ta segern som säkrade fjärdeplatsen och hemmaplansfördel i kvartsfinalen. Marks Tiasha Gray imponerade genom att skicka i 44 poäng och fyllde på med 12 returer och tolv assist.

I Östersund imponerade Elsa Paulsson med 22 poäng, tio returer och tre assist.

Visby Ladies vann sin måstematch mot Norrköping Dolphins klart, 93-57. Norrköping inledde starkt och ledde med 23-16 i början av andra quartern, men Visby kom ikapp till halvtidsvilan och avgjorde matchen i tredje quartern.

Om Visby vinner sista matchen mot Telge Basket samtidigt som Östersund förlorar mot Udominate går Visby till slutspel och skickar Östersund till kval. Visby går då upp på samma poäng som Östersund, men har fördel i inbördes möten med 2-1 i matcher. Visby webbsänder matchen gratis på https://visbyladies.solidtango.com/live

Men det är verkligen inte självklart att Visby slår Telge i sista omgången. Telge har i de åtta senaste matcherna vunnit sex och förlusterna har kommit mot dominanterna Udominate och Luleå Basket. Telge, just nu femma i tabellen, kan inte komma högre, men skulle Telge förlora har Eos chansen att gå om i tabellen och få en på papperet lättare kvartsfinal.

Telge spelade utmärkt borta mot Luleå Basket i senaste omgången i tre quarters. Så långt var ställningen 51-49 till Luleå som sedan plockade fram spelet och vann fjärde quartern med 35 17 och matchen med 86-66. Anna Barthold anförde Luleå med 22 poäng och elva returer. I Telge fortsatte Jasmine Gill att spela högklassigt och svarade för 26 poäng och sju returer.

Eos slog tabelljumbon Uppsala Basket med 88-66 och kan genom vinst i sista omgången mot Alvik avancera från sjunde till femte plats i tabellen. Men, då måste både Norrköping och Telge förlora.

Svårt skadedrabbade Norrköping har haft det tufft på sistone och möter Uppsala i sista omgången. Vinst där så kommer Norrköping sämst sexa i tabellen och slipper Udominate och Luleå i kvartsfinalen.

Sista omgången spelas onsdag 15 mars och samtliga matcher startar 19.00.
Matcherna är:
Visby Ladies-Telge Basket