”Basketsmart” har fått världserkännande inom basketen

Basketsmart har valts som det bästa verktyget gällande skadeprevention inom basketsporten. Tjugo experter inom området idrottsmedicin har uttalat sig om olika metoders effekt, användbarhet och godtagbarhet.

Experter från bla USA, Norge, Slovakien, Tyskland och Sverige har alltså mätt effekten av samt hur enkelt det är att använda verktyget för både ledare och aktiva. Det är bara att gratulera Svenska Basketbollförbundets föreningar som nu bevisligen har ett verktyg som är effektivt. Basketsmart ingår i alla våra utbildningar samt landslagsverksamheten. Det har även inom ramen för Idrottslyftet funnits specialsatsningar på Basketsmart i syfte att behålla ungdomarna längre i idrotten.

Fotnot: Svenska Basketbollförbundet är med i ett EU- och FIBA Europaprojekt som handlar om skadeförebyggande åtgärder. Medverkande från SBBF är Mats Jansson, medicinskt ansvarig, samt Gökay Akyüz, utbildningsansvarig.  Tidigare projektledare och en av idékläckarna till Basketsmart är Jörgen Sandberg, sjukgymnast.

Här ser du hur Basketsmart genomförs.

• basketsmart
  • skadeförebyggande