Damjuniorerna nära besegra Litauen

Pressmeddelande   •  Jul 21, 2003 12:27 CEST

Sveriges damjuniorer spelade i helgen tre landskamper mot Litauen på bortaplan. Det blev tre förluster men i den andra matchen var hemmalaget skakat. Litauen avgjorde med ett straffkast efter att slutsignalen gått och matchen slutade 67-66. - En nyttig erfarenhet inför stundande EM-kval, kommenterade svenska coachen Linda Löjdmark. För första gången fick tjejerna möta riktigt tufft motstånd. Sverige inledde trippelmötet respektlöst och gjorde en bra första halvlek i fredagens match. Litauen ledde i halvtid med 40-38. Sverige höll jämna steg även i tredje perioden som slutade 15-13 till hemmalaget. I sista fjärdedelen orkade inte Sverige stå emot och Litauen kunde glida ifrån till seger med 72-62. - Vi förlorade matchen i den defensiva returtagningen, kommenterade Linda Löjdmark. På lördagen såg det inledningsvis riktigt illa ut för Sverige. - Vi blev blåsta av banan i första perioden, konstaterade Linda Löjdmark. Litauen gjorde 29-11 och matchen verkade avgjord. Men Sverige ville annat. Tack vare hårt försvar och fyra treor i slutminuterna av andra perioden krympte Litauens ledning till fyra poäng, 38-34 i halvtid. Storspelet fortsatte i tredje perioden. Sverige vände matchen och ledde inför de avslutande tio minuterna med 57-53. Litauen kom dock tillbaka och kunde med hjälp av ett straffkast efter att slutsignalen gått säkra vinsten, 67-66. I gårdagens avslutande match hängde Sverige med till halvtid, 27-31. I tredje perioden rasade det. Litauen vann kampen om korgarna och var effektiva i tresekundersområdet. Samtidigt missade Sverige skotten. Litauen vann quartern med 25-6 och matchen var förlorad. Fjärde perioden blev en transportsträcka fram till slutresultatet 71-50. EM-kvalet avgörs den 6-10 augusti i Budapest, Ungern. Sverige möter Ungern, Israel, Kroatien, Polen och Spanien. Resultat: 2003-07-18 Litauen – Sverige 72-62 (25-20, 15-18, 15-13, 17-11) Sverige: Elisabeth Egnell 15, Helena Klackenberg 13, Stina Nilsson 10, Josefin Olheim 9, Carina Larsson 4, Joanna Ausmann 3, Lisa Ängefjord 3, Lotta Fehrmén 3, Jennifer Stjärnström 2. 2003-07-19 Litauen – Sverige 67-66 (29-11, 9-23, 15-23, 14-9) Sverige: Helena Klackenberg 19, Josefin Olheim 14, Elisabeth Egnell 13, Lisa Ängefjord 11, Carina Larsson 4, Stina Nilsson 3, Joanna Ausmann 2. 2003-07-20 Litauen – Sverige 71-50 (12-15, 15-16, 25-6, 19-13) Sverige: Josefin Olheim 11, Elisabeth Egnell 10, Stina Nilsson 8, Helena Klackenberg 8, Carina Larsson 5, Camilla Fagerberg 2, Emelie Lundgren 2, Joanna Ausmann 2, Lisa Ängefjord 2.