Damlandslaget spelar på Hovet på alla hjärtans dag

Den 14 februari, på alla hjärtans dag, tar Sverige emot Kroatien för att förhoppningsvis säkra EM-biljetten. – Det blir en historisk match eftersom det är första gången någonsin damlandslaget spelar på Hovet, publikrekordet för dambasket kommer att ryka och det blir en kärleksförklaring både till laget och vår sport, säger Johannes Wohlert på Svenska Basketbollförbundet.

Damlandslaget fick en drömstart på EM-kvalet med segrar både mot Kroatien och Makedonien. I februari står två hemmamatcher på spelschemat, matcher som kan vara avgörande för avancemang. – Det är klart att hemmavinster mot Italien och Kroatien skulle sätta oss i perfekt läge att vinna gruppen, säger förbundskapten Francois Gomez.

Svensk basket storsatsar nu för att ge laget alla möjligheter till ett fantastiskt publikstöd. Matchen mot Italien läggs i baskettokiga Borås och matchen mot Kroatien kommer att spelas på Hovet.

– Det vi kände i höstas på hemmamatchen var bara kärlek, så nu hoppas vi att alla kommer för att ge oss energin att vinna – jag lovar att vi kommer att rocka Hovet, säger Sveriges Amanda Zahui som i höst har klivit fram som en av Europas bästa spelare och som annars spelar för New York Liberty i WNBA.

Publikrekordet för dambasket i Sverige ligger på strax under 3000 personer, något som SBBF tror kommer att slås med råge.

– Det är klart vi ska göra det nu när vi har sådana här fantastiska spelare. Att se Amanda monsterblocka någon, att se Klara Lundqvist rinna igenom försvaret, att se systrarna Eldebrink ösa på, att se Farhiya bara några hundra meter från där hon växte upp, inför fulla läktare på Hovet…det är en gåshudsupplevelse vi har framför oss, säger Johannes Wohlert.

Biljetterna släpps måndagen den 18 december via www.basket.se/biljett och innan dess kommer både föreningar och andra att få möjlighet till speciella erbjudanden.

Alla hjärtans dag 2018 blir en stor kärleksförklaring till ett speciellt lag och en alldeles, alldeles underbar sport.

• Sport