Dragons räddade livet på Alain Hakizimana

Dragons räddade livet på Alain Hakizimana Alain Hakizimana flydde som 18-åring till Sverige från Burundi efter att en kusin till hans pappa mördat hela Hakizimanas familj. För några månader sedan avvsiades han och utlämnades till sin enda släkting – samme man som mördat hela hans familj. Tack vare Sundsvall Dragons är han nu tillbaka i Sundsvall, med jobb och livsviktigt uppehållstillstånd.

När Alain Hakizimana var 18 år gammal mördade en kusin till hans pappa hela Alians familj. Han flydde till Sverige och Sundsvall där han så bit för bit hittade ett socialt sammanhang igen, inte minst genom sitt basketintresse som förde honom till Sundsvall Dragons och föreningens ungdomssektion.

Men den 22 september sattes Hakizimana på ett plan till Burundi. Det var Migrationsverkets beslut. Självklart var Hakizimana jätterädd. Rädd för att hans liv var i fara.

Sundsvall Dragons gav dock inte upp kampen och drog i olika tåtar i sitt nätverk. Det resulterade i att vistelsen i Burundi den här gången bara blev en vecka lång.

Efternamn Hakizimana betyder "Gud räddar". I det här fallet var det Sundsvall Dragons och särskilt coach Lars-Ove Johansson och ordförande Anders Öhrn som var de räddande änglarna.

-Här i Sundsvall finns allt jag tycker om, basket, vänner och mycket mer, säger en glad Hakizimana till Sundsvalls Tidning.

Hakizimana tänkte direkt på Johansson och Öhrn när han fick beskedet att han skulle få resa tillbaka till Sverige och Sundsvall igen. Och han ville bara tacka dem så fort som möjligt.

Genom att basketklubben hade tecknat ett kontrakt med Hakizimana till och med mars 2011 har han fått ett uppehållstillstånd till samma datum. Kanske kan han också med kontinuerlig träning ta en plats i Sundsvall Dragons?