Elva lag i Svenska Basketligan 2009/10

Svenska Basketbollförbundets tävlingsutskott och förbundsstyrelse har fastställt Svenska Basketligans deltagande lag och spelform för säsongen 2009/10. ecoÖrebro är nya i förbundets högsta serie och deltar för första gången i Svenska Basketligan.

-Vi har följt föreningens arbete under flera år och ser en klart positiv utveckling inte minst vad avser klubbens organisation och ekonomi säger Kent Brodin, ordförande i tävlingsutskottet. Sportsligt gjorde klubben en något sämre säsong 2008/09, men har genom sina resultat 2006/07 och 2007/08, då man blev tvåa i BasketEttans Final Four, visat att man håller klass.

Fakta eco Örebro:
- Vi ska bli Sveriges mest miljömedvetna elitklubb säger ordförande Stefan Johansson. Det står inget företag bakom namnbytet. ecoÖrebro går andra vägen och gör sig attraktiva för en bestämd målgrupp sponsorer, som vill förknippas med ett starkt miljöengagemang.
- Visst ser vi fördelarna ekonomiskt med att lättare kunna hitta samarbetspartners. Men det finns också en djupare dimension. Vi vill verkligen engagera oss i miljön, som är vår tids största enskilda fråga som människor, fortsätter Stefan.
En grön, kravmärkt basketförening. Någonstans där ligger målsättningen. Miljömedvetna val i allt från förtäring som saluförs under matcherna till resor som laget gör.

Klubbens stjärna är ungraren Zoltan Kurinczky och i årets basketetta placerade man sig fyra. Under 70-talet fanns det herrelitbasket i dåvarande elitserien. Stadens damlag Bro/Nerike Basket vann fyra SM-titlar i slutet av 90-talet.

Följande lag spelar i Svenska Basketligan 2009/10: 08 Stockholm HR, Borås Basket, ecoÖrebro, Gothia Basket, Jämtland Basket, KFUM Uppsala, Norrköping Dolphins, Plannja Basket, Solna Vikings, Sundsvall Dragons och Södertälje Kings.

Spelform: Beslut om spelform tas den 10 maj.

Trägolv: FIBA (Internationella Basketbollförbundet) har beslutat om ett antal regeländringar som ska vara genomförda på nationell nivå senast inför säsongen 2012/13. Dessa innefattar bl.a. en ny trepoängslinje som ska finnas på längre avstånd från baslinjen. Detta är ett beslut som innebär kostnader för alla baskethallar. Med detta som bakgrund och rådande ekonomiska situation har Svenska Basketbollförbundet beslutat att inte fullfölja kraven på trägolv förrän 2012. Man kommer dock noggrant att följa utvecklingen hos de tre föreningar som i dagsläget inte spelar på detta underlag.

Kontaktuppgifter:

Kent Brodin, Svenska Basketbollförbundets tävlingsutskott, 070-666 60 71.

Stefan Johansson, ordförande eco Örebro, 070-485 49 40.

• 08 stockholm
  • borås basket