EM-silver till U22-landslaget i rullstolsbasket

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2012 10:48 CEST

I söndags spelade Sveriges RU22-landslag EM-final mot Tyskland, där det blev förlust efter en jämn match. Men ett mycket glädjande EM-silver blev det, och laget blev samtidigt kvalificerade till VM i Turkiet nästa år.

Under måndagen kom landslaget hem till Arlanda, där det glada silvergänget fick ta emot blommor och presentkort från Hans von Uthmann, förbundsordförande, och Lena Wallin-Kantzy, generalsekreterare. Sveriges Joakim Lindblom blev utsedd till EM-turneringens MVP, mest värdefulla spelare, framröstad av alla coacher i turneringen.

Finalen var precis så bra som rullstolsbasket kan vara. Båda lagen kom till uppkast utan några förluster, fem vinster vardera. Länge var det en mycket jämn match där det bjöds på underhållande basket.

- Det blev en fantastiskt final, och mycket bra reklam för IWBF (International Wheelchair Basketball Federation) och hela sporten. Väldigt underhållande och fartfylld basket bjöds publiken på, säger Sveriges head coach Malick Abes.

Under veckan innan finalen körde Sverige hårt på vissa nyckelspelare, som Joakim Lindblom och Christian Seidel. Lindblom fortsatte dominera, med 32 poäng och 15 returer, medan Seidel hade det tuffare.

U22 går upp i ledning igen inför den fjärde perioden, men med 4 minuter kvar så gör Tyskland en slutspurt, och Sverige orkar inte hänga på.

- Vi har haft en kort rotation hela veckan, vilket gör att orken inte riktigt var med oss idag. Då är det tufft mot Tyskland med en bred trupp, summerar Abes.

Tyskland vinner 62-53, och Sverige tar ett mycket hedervärt EM-silver, efter en fantastisk vecka i Stoke Mandeville, England.

- Jag är väldigt stolt över spelarna, hela organisationen och alla fans som varit på plats och stöttat oss, det har varit väldigt kul för ungdomarna. Vi klarade vårt mål som var semifinal, och vi är kvalificerade till VM nästa år, avslutar Abes.

För mer information, kontakta vikarierande kommunikationsansvarig Isac Ericsson, 076-219 26 62.