Förändringar i spelformen för Basketettan och Basketligan dam

Svenska Basketbollförbundets styrelse har fattat beslut om förändringar i förbundsserierna.

Förändringarna rör Basketligan dam samt Basketettan dam. Kortfattat innebär det att spelformerna nu är liknande på dam- och herrsidan vilket innebär att en Superetta införs även för damer från och med 2014-15. Från och med säsongen 2015-16 ska Basketligan dam bestå av tio lag och Basketettan dam av 24 lag. Superettan dam införs säsongen 2014-15. Fyra lag från Basketettan norr respektive söder kvalificerar sig till Superettan.

I samband med det extra årsmötet i december 2012 beslöts att göra en översyn av förbundsserierna för damer. Vid samma extra årsmöte fattades beslut om att förändra förbundsserierna på herrsidan genom att Basketligan herr ”öppnades” för upp- och nedflyttning på sportsliga grunder samt att en Superetta infördes efter årsskiftet där de fyra bästa placerade lagen från respektive Basketettan-serie möts i en serie om två platser i Kvalserien Basketligan herr. Nuvarande säsong spelas ingen Kvalserie, utan de 2 bäst placerade lagen i Superettan är direktkvalificerade till Basketligan herr 2014-15 – förutsatt att dessa lag uppfyller övriga krav som ställs för spel i Basketligan herr.

Lag som anmäler sig till spel i förbundsserierna är med automatik anmälda till spel i de serier man kvalificerat sig till på sportsliga grunder.

Efter ett förarbete av Tävlingsutskottet i samarbete med intresseföreningen Basketligan dam med flera har i november ett utkast till likartade förändringar presenterats för samtliga föreningar med lag i förbundsserierna dam. Efter att ha tagit del av föreningarnas synpunkter lade Tävlingsutskottet fram ett förslag till Förbundsstyrelsen i SBBF den 10 december 2013 som en enig styrelse antog. Förändringarna ligger i linje med SBBF:s värdegrund om jämställdhet.

I korthet innebär de nya förändringarna följande:

• Basketligan dam spelas med 10 lag och en grundserie där lagen möter varandra tre gånger från och med säsongen 2015-2016. Förslaget ger 27 grundserieomgångar, kvartsfinaler i bäst av tre matcher samt semifinaler och final i bäst av fem.

• En Superettan dam införs från och med nästa säsong, 2014-2015.

• Basketettan dam består även fortsättningsvis av 24 lag.

• Basketligan dam inför 3-domarsystem från och med säsongen 2016-2017. Säsongerna 2014-2015 och 2015-2016 tillämpas 3-domarsystem i slutspelet i Basketligan dam.

• Från och med säsongen 2016-2017 beviljas inga dispenser från kravet på trägolv i Basketligan dam.

Syftet med att anta förslaget är att skapa tävlingsformer för dambasketen i Sverige som utvecklar spelare och coacher samtidigt som den lockar publik, massmedia och sponsorer. Förslaget tar också hänsyn till den kravprofil SBBF tagit fram över vad som krävs av basketspelare på damsidan för att nå internationella framgångar för att bidra till att även stärka våra landslag.

– Vi vill utveckla förbundsserierna. Det här gör att förbundsserierna blir tydligare och att skillnaderna mellan Basketligan och Basketettan minskar. Vi tror att det här är rätt väg att gå för att förbundsserierna ska bli ännu mer attraktiva för alla intressenter, säger Mats Carlson, ledamot i SBBF:s styrelse samt ordförande i TU.

För mer information, kontakta Mats Carlson, styrelseledamot i SBBF samt ordförande för Tävlingsutskottet, tel: 0708 93 70 44