Försvaret viktigt i Norrlandsderbyt

Först ut efter kortare juluppehåll är tisdagens norrlandsderby där Jämtland tar emot Plannja Basket i Östersunds Sporthall. Det ser på förhand ut att bli en kamp mellan två av ligans tuffaste försvar – det är endast Plannja och Solna som har släppt in färre poäng än Jämtland.

-         Vi har laddat batterierna ett par dagar inför de sista 20 matcherna som kommer avgöra platserna inför slutspelet och Plannja är som alltid en tuff motståndare, säger jämtlandscoachen Henrik Johansson.

Innan jul förlorade Jämtland snöpligt med två poäng mot Södertälje efter en jämn och hård match där Jämtland hade möjlighet att avgöra i slutsekunderna.

-         Vi visade på ett starkt försvar som gjorde att Södertälje enbart kunde göra 61 poäng men samtidigt kräver det att vi ska kunna producera mer än 59 poäng för att vinna. Svackorna är det som har fällt oss för när vi är bra så håller vi en bra nivå men när vi är dåliga så faller vi för djupt, säger Johansson.

Förutom den rutinerade guld-trion Håkan Larsson, John Rosendahl och Jim Enbom har Plannja Brandon McKnight som vann för två år sedan med Solna och som sätter tonen i årets Plannja med sitt tuffa och uppoffrande spel. Unge guarden Christoffer Ryan har fått stort förtroende och är tillsammans med Jämtlands Serabillo Boucari den guard som tar flest returer.

- De senaste två matcher mot dem har slutat med storförluster -  men för att vi ska börja klättra i tabellen måste vi börja skrälla lite nu, avslutar en fortsatt optimistisk coach Johansson.

I hemmalaget är talangen Eric Andersson på läger med HU-16 landslaget inför Baltic Cup, Fredrik Persson är långtidsskadad, Jesper Gustavsson vilar (bristning i vaden). Även frågetecken för Binyam Feghadu som brottas med en förkylning.