Gothia vann mot Jämtland

Årets första seger är ett faktum, ikväll stod Jämtland för motståndet och Gothia vann med 71-70. Benson Callier gjorde sin bästa match med 20 poäng och 7 returer. Bäst i Jämtland var Tyrone Levett med 20 poäng och 6 returer.

Kvällens match har beskrivits som en måste match utav hemmalaget, fokus har legat på att bli mer aggressiva i försvaret. Detta lyckades Gothia med i stort sätt hela matchen, ikväll spelade de som ett lag och det resulterade i två poäng. Benson Callier bjöd på en mäktig dunk över en Jämtlandspelare och publiken blev helt galen. Försvarsspelet och Bensons tre mäktiga dunkar är nog det som de kommer att ta med sig härifrån ikväll.

Jämtland inledde matchen bäst och gick upp till 0-4 innan Emil Salon kunde sätta Gothias första två poäng genom straffkast. Sedan tog hemmalaget över matchen och tillät inte bortalaget att skapa någonting, Gothia gjorde ett ryck på åtta poäng och gick upp till 10-4. Jämtland tog då timeout och hittade tillbaks i sin spelrytm, samtidigt som hemmalaget slarvade lite i sitt anfallsspel. Mest spektakulärt utav denna period var helt klart en block utav Benson Callier som fick personen bredvid mig att ducka. Ställningen efter första perioden var 18-19 fördel Jämtland.

Andra perioden inleds på absolut bästa sätt, Gothia får ett anfall passar till Benson Callier som trycker i en dunk efter att ha flugit långt och högt. Publiken tror inte att det är sant, kan vi se sådant utanför NBA är det någon som utbrister och en skön känsla infinner sig. Hemmalaget fortsätter att ånga på under hela andra perioden, tvingar Jämtland till en timeout efter sex minuter och leder i paus med 39-30.

Tredje perioden är Gothias sämsta ikväll, släpper in 22 poäng och Jonas Fredrikson är inte nöjd. Men de spelade bra under periodens fem första minuter och har 47-38 men härifrån till slutet tar Jämtland fullständigt över perioden. Försvarsspelet stämmer inte alls i hemmalaget inte heller i anfall går mycket rätt, Jämtland kryper så nära att inför sista perioden är försprånget bara fem poäng.

Intensiteten som hemmalaget hade i första halvlek infinner sig även under fjärde perioden. Aggressiviteten i försvarsspelet är tillbaka och killarna börjar göra kloka avslut, enda tills det är 1.44 kvar utav perioden. I detta läge leder hemmalaget med 69-63 och ser ut att gå en säker seger till mötes. Men jämtland hittar den där sista energin och kommer tillbaka en sista gång, och till publikens fasa så sätter Mitchell en trepoängare när endast åtta sekunder återstår utav matchen leder helt plötsligt Jämtland med 69-70, Gothia gör ett snabbt anfall och kvällens gigant Benson Callier tvekar inte en sekund, han bara går stenhårt mot korgen och spikar slutresultatet 71-70.

- Väldigt skönt att vinna ikväll, jag tycker vi kämpar på riktigt bra nästan hela matchen. Vi visar upp ett aggressivt försvarsspel men tappar helt bort oss i tredje periodens slut och det får vi bara inte göra, säger Jonas Fredrikson om kvällens seger.

Benson vilken underbart skön seger ikväll.

- Jag är nöjd med två poäng och att vi bjöd vår publik på en riktig show. Tyvärr kunde vi inte knyta ihop säcken tidigare än vi gjorde, det borde vi verkligen ha gjort. Det var riktigt, riktigt roligt att spela ikväll.

• Bollsporter