Jämtland ute på vägen igen

Det är ett något tilltuffsatt Jämtland Basket som till helgen åker i väg på en tredagars tour med två matcher först mot Södertälje Kings på fredagskvällen och sedan mot EcoÖrebro på söndagseftermiddagen. Efter den tunga förlusten mot bottenkollegan och prickskjutande 08 Stockholm tidigare i veckan är nu slutspelsdrömmarna väldigt långt borta. Lagledningen och spelarna är dock fast beslutna att fortsätta kriga.

-         Oavsett vad det är för läge och vad tabellen visar så finns det stolthet. Det kanske inte räcker till ett slutspel men det handlar om att få visa att vi är otroligt mycket bättre än vad vi visat under den senaste tiden. Det är 11 matcher kvar och vi ska göra varenda en av dem till en tuff batalj där alla krigar om varje boll och varje stopp i försvaret, säger Jämtlands huvudtränare Henrik Johansson.

I en konkurrenskraftig basketliga har årets Jämtlandsupplaga inte riktig räckt till. Stundtals goda prestationer har inte gett tillräckligt med vinstpoäng för att vara med i slutspelsracet.

- Vi var medvetna om att det skulle krävas en hel del tur för att vi skulle klara slutspelet i år och vi har också varit tvungna att bygga upp en stabil ekonomi igen vilket vi är på god väg att lyckas med. Vi vill avsluta säsongen på bästa möjliga sätt och har redan börjat förberedelserna inför kommande säsong, säger Jämtlands klubbdirektör Peter Johansson.

Jämtlandstruppen kommer att spendera helgen med bas i Stockholm och möter till att börja med ett Södertälje som leds av gamle jämtlandsbekantingen Adnan Chuk från guardpositionen. Matchen är den sista i ligans tredje runda och Jämtland har 0-2 i inbördes möten.

På söndagen väntar nykomlingarna Eco Örebro som efter en stark inledning nu i allra högsta grad är inblandat i streckstriden. Närkingarna har passat Jämtland relativt bra så här långt och där 2 av 3 matcher har gått till Östersundarna. Den senaste avgjordes genom en trepoängare av Jämtalands unge play-maker Stian Mjoes i slutsekunderna.

gjorde med en trea i slutet.

- Det är 11matcher kvar, säsongen är inte slut och vi ska kriga tills den absolut sista matchen i grundserien för att kunna visa alla att vi är klart bättre än det vi visat på sista tiden.

Vi åker ner med helt ordinarie lag där juniorerna följer med U18 laget ner för sin omgång och den som stannar hemma är Jesper Gustavsson som ska coacha damerna i Sundsvall i ett antal matcher, avslutar Henrik Johansson.