Kanal Global direktsänder veckans match i Basketligan

Kanal Global och Svenska Basketbollförbundet inleder ett unikt samarbete. Från och med januari direktsänds Basketligan herr i Kanal Global.

Genom ett samarbete mellan Svenska Basketbollförbundet och Kanal Global kommer en match i veckan att direktsändas på bästa sändningstid, tisdagar klockan 19.00.

När slutspelet i Basketligan går igång kommer det att bli mer än en match i veckan och då kommer även matcher i Basketligan dam att visas.

– Att Kanal Global börjar med direktsänd sport, och dessutom från en svensk elitliga, är naturligtvis ett stort steg framåt för kanalen. Vi tror och hoppas att Kanal Global kommer att kunna göra mycket för svensk basket, och att basketen kommer att kunna göra mycket för Kanal Global, säger Kanal Globals vd Mojdeh Zandieh.

Svenska Basketbollförbundet utsågs nyligen till Årets Idrottsförbund för sitt långsiktiga utvecklingsarbete för integration och jämställdhet samt för att Sverige kvalade in till EM 2013 med både dam- och herrlandslag.

I Basketligan dam respektive herr spelar ett tiotal av de spelare som var med och tog Sverige till EM-turneringarna. Det finns många fler spelare i Basketligan dam och herr som siktar på att ta plats i de svenska EM-lagen tillsammans med NBA-spelarna Jonas Jerebko och Jeffery Taylor samt Euroleague-stjärnor som Farhiya Abdi och Frida Eldebrink.

– Det känns härligt att kunna erbjuda TV-publiken chansen att se hur bra svensk basket är i dag. Svensk basket är på väg framåt, vi har spelare på högsta internationella nivå och många spelare i Basketligan på väg dit. Vi ser det som frukten av ett långsiktigt arbete och tänker fortsätta arbeta för att prestera ännu bättre i framtiden. Att samarbeta med just Kanal Global känns helt rätt, det är en kanal som vi delar värderingar och målgrupp med, säger Svenska Basketbollförbundets ordförande Hans von Uthmann.

Totalt kommer Kanal Global att direktsända ett 20-tal matcher. Kommentator och redaktör för programmen blir journalisten Peter Ahnberg som kommenterat basket förut. Han kommer att få basketprofiler som Kicki Johansson och Dennis Aulander, båda med SM-guld och massor av landskamper sina respektive meritlistor, vid sin sida under sändningarna.

Kanal Global är en svensk tv-kanal som startades 2001. Kanalen sänder ett brett programutbud från hela världen. Kanal Global har sändningstillstånd i digitala marknätet och distribueras i dagsläget av Boxer (digitala marknätet), Canal Digital (satellitmottagning), och Com Hem (kabel-tv).

För mer information kontakta:

Mojdeh Zandieh, vd på Kanal Global, telefonnummer: 08 768 82 00.
Hans von Uthmann, ordförande Svenska Basketbollförbundet, telefonnummer: 070 359 50 74.