Luleå Basket lanserar nytt affärstänk - för damidrott, över hela Sverige

Luleå Basket går i bräschen för svensk damlagidrott och lanserar idag sin unika satsning mellan näringslivet och damlagidrott. Syftet är att höja statusen för damlagidrott över förbundsgränser och för hela Sverige.

Idag lanserar Luleå Basket samarbetsnätverket Sensing a Winner. Det är ett nytt koncept för samarbeten mellan företag, organisationer och damlagidrotten som ska stärka både föreningarnas och företagens affärsverksamhet. Konceptet kommer att skapa tydligare och bättre ”return of investment” för företag/organisationer som delar värdegrunder med det som damlagidrott representerar, och framförallt pengar tillbaka till idrotten.

Damelitföreningar runt om i landet har idag svårigheter att få ekonomi och organisation ihop, samt att ha möjligheten erbjuda sina idrottare rätt förutsättningar för att prestera på topp, både på nationell- och internationell nivå.

Tufft för damelit
– Damelitföreningar runt om i landet har generellt svårt att skapa uppmärksamhet för sin idrott. Föreningarna har ofta knagglig ekonomi och slimmade organisationer. Dessutom är förutsättningarna för idrottarna inte de bästa. Spelarna har låg lön från klubbarna, vilket gör att de i de flesta fallen tvingas kombinerar både jobb och skola med sin elitsatsning. Det här är något vi vill ändra på, och med Sensing a Winner hoppas vi kunna ta några steg på vägen för att både erbjuda företagen ett nytt koncept att synas kring idrotten samt föreningarna en ny inkomstmöjlighet, säger Luleå Baskets klubbdirektör Anna Jonsson.

Satsningen startar i Norrbotten, där sex samarbetspartners är anslutna, Helex, Folksam, KPMG, Specsavers, Luleå Energi och Sveriges Byggindustrier. Nu kommer ett flertal elitföreningar att bearbetas, men även nationella affärspartners.
– Sponsring till idrott handlar om så mycket mer än en skylt och med Sensing a Winner har vi en hel palett av erbjudanden och möjligheter för våra samarbetspartners att synas, och då inte bara med sin logotyp. De har chansen att jobba mer med sina värdegrundsfrågor och sin företagsamhet året om, säger Anna Jonsson.

Uppskattat från förbundet
Från Svenska Basketbollförbundet är man enbart positiva till satsningen, - Det är ett bra initiativ som verkligen ligger i framkant för att skapa bättre förutsättningar för både spelare och klubbar runt om i landet. Luleå Basket går i bräschen inte bara med Sensing a Winner utan även med sina satsningar för att locka publik, ansvaret för elitverksamheten och för sitt arbete för att hitta bra lösningar för spelarna, säger Lena Wallin-Kantzy, Generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.

Fler kvinnor till byggbranschen
Sveriges Byggindustrier är ett av de företagen som idag är anslutna till konceptet, och så här säger regionchef Jan Petschler, om deras satsning. - Vi har gått med i Sensing a Winner för att vi letade efter en ny arena, dels för att marknadsföra oss som organisation och att hitta nya nätverk där vi träffar andra företag. Samtidigt vill vi genom vårt engagemang i Luleå Basket och Sensing a Winner skapa förutsättningar för fler kvinnor att komma in i byggbranschen.

För mer information, kontakta:
Anna Jonsson, klubbdirektör Luleå Basket
 070-5245420,
www.luleabasket.eu
www.seningawinner.eu

• damlag
  • elitidrott
  • luleå basket
  • sensing a winner
  • lansering idag
  • satsning

Luleå Basket bildades 1979 och är idag en av Sveriges absolut starkaste damelitföreningar med ett publiksnitt på över 850 personer per match. 10 år i högsta ligan och med tre SM-silver i bagaget fortsätter vi vår satsning mot det efterlängtade guldet.

Luleå Basket har förutom sitt elitlag även ett U20 och ett u18 lag som spelar SM sammandrag under hela året.