Misstankar om oegentligheter kring basketmatch polisanmäls

Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Svenska Spel har idag på eftermiddagen gemensamt lämnat in en polisanmälan till Riksenheten mot korruption gällande misstankar om oegentligheter i samband med en match i Basketligan som spelades i december förra året.

Misstankarna uppstod i nära anslutning till matchen då SBBF via olika kontroller upptäckte att protokollet och statistiken var justerad samt att en privatperson kontaktade förbundet. SBBF kontaktade därefter Svenska Spel.

– Det inträffade är mycket ledsamt och om misstankarna stämmer kan det uppfattas negativt för vår sport. Vi fortsätter vårt arbete för att visa att vi är en idrott som står för rent spel i alla lägen. Vi vet att det att det absoluta flertalet av alla de fantastiska ledare, spelare och funktionärer som vi har visar våra aktiva, barn och ungdom som elit, vad det innebär i praktiken. Vi skickar också en tydlig signal att vi tar dessa frågor på största allvar säger förbundsordförande Hans von Uthmann.

SBBF och Svenska Spel har genomfört egna utredningar där Svenska Spel har kunnat konstatera avvikande vadslagningsmönster på den aktuella matchen. SBBF har med anledning av polisanmälan stängt av en person till dess att ärendet är fullständigt utrett.

SBBF och Svenska Spel har presenterat det egna utredningsmaterialet för åklagare vid Riksenheten mot korruption som gör bedömningen att tillräckliga underlag finns för att myndigheten ska utreda ärendet vidare.

– Vi ser väldigt allvarligt på detta. Som spelbolag har vi ett ansvar att förhindra och försvåra möjligheterna till manipulation och fusk. Det är helt avgörande för tilltron till oss som spelarrangör, att kunderna kan lita på att spelandet sker på ett rättvist, sunt och säkert sätt. Vi är väldigt angelägna om att misstankarna utreds fullt ut och välkomnar den fortsatta polisutredningen, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.

SBBF och Svenska Spel kommer med hänsyn till den pågående utredningen inte att lämna några ytterligare kommentarer i ärendet. För ytterligare frågor hänvisas till Riksenheten mot korruption.