Plannja och Luleå Basket satsar på ny arena

Arenasatsning – Plannja Basket och Luleå Basket har gemensam vision

Idag presenterades ett förslag gällande en ny arena gemensamt för Plannja Basket och Luleå Basket. I tio månader har en projektgrupp jobbat samman för att ta fram ett förslag på hur basketen ska kunna utvecklas vidare i baskethuvudstaden Luleå.

Ett fördjupat samarbete mellan Luleås elitbasketklubbar ska ge basketen och varumärket Luleå ett ytterligare ett lyft. Tillsammans ska de bilda ett arenabolag och satsa för framtiden.
– Det är ett viktigt steg att ta när andra klubbar runt om i Sverige satsar på nya arenor, Plannja och Luleå basket vill fortsatt ligga i framkant för utvecklingen av basket i Sverige, säger Lars Mosesson, styrelseordförande.

Ombyggnationen
Det förslag som presenterades innebär bland annat att taket lyfts och antalet sittplatser utökas med 700 stolar. Det kommer även att finnas större möjligheter för VIP-rum, restaurang med mera. Den positiva känslan som idag finns i Pontushallen ska finnas kvar och projektet innebär inte ett nybygge från grunden.
– Vi ska bygga ut det vi har och förbättra möjligheterna för att locka mer publik och fler sponsorer, säger projektledare Thomas Björk.

Centrum för basket
Förutom det sportsliga som kommer att äga rum i hallen kommer även kansliverksamheten för både Plannja Basket och Luleå Basket att flyttas in i de nyrenoverade lokalerna i Pontushallen. Man vill skapa ett centrum för basketen och ha liv och rörelse hela tiden. Detta tillsammans med den nya restaurangen och uthyrning av lokalen för events och konferenser gör att det alltid kommer vara fart och fläkt i lokalerna. Utöver detta ser man att utbyggnaden av Pontushallen även kommer att utvidga centrumområdet och bidra med liv och rörelse i samspel med Kulturens hus och centrumkärnan.

Ekonomiskt och sportsligt utvecklande
Satsningen på den nya arenan kommer även att innebära ökade möjligheter för de båda lagen att utveckla sin elitverksamhet både sportsligt och ekonomiskt. De båda lagen kommer att satsa på spel ute i Europa, som möjliggörs av de ökade intäkterna en ny arena skulle medbringa. Med detta vill man befästa sin position som landets ledande basketstad. Nytänkande och förnyelsen av basketsporten kommer att stärka både Luleå och basketen som varumärke och bidra till ökat intresse för näringslivet och investerare.

Går allt som planerat kommer arenan att stå klar senast 2010.