Premiär för Jr. NBA League Sverige 2017-2018!

NBA (National Basketball Association) och SBBF (Svenska Basketbollförbundet) fortsätter sitt samarbete och lanserar denna vecka den tredje säsongen av Jr. NBA i Sverige, ett skolbaserat basketprogram för killar och tjejer, 11-12 år. I år är det också premiär för ytterligare en Jr. NBA League i Göteborg.

Jr. NBA SBBF Leagues har 30 lokala skol- och föreningslag i respektive liga (Stockholm och Göteborg). Lagen är blandade med både killar och tjejer, och varje lag representerar ett av de 30 NBA-lagen och spelar alla matcher i Jr. NBA-dräkter med sitt NBA-lags logga och färger.

Jr. NBA är den amerikanska proffsligans globala ungdomsprogram för killar och tjejer över hela världen. Målet är lära ut grunderna i basket, men även basketens värderingar på gräsrotsnivå för att växa och utveckla ungdomsbasketen för spelarna, coacherna och föräldrarna. Under 2016-2017 nådde NBA över 18 miljoner ungdomar i 53 länder genom sina ungdomsaktiviteter.

Precis som i NBA så är lagen uppdelade i två ”conference” och sex divisioner. Jr. NBA spelas på höstlovet, jullovet och de åtta bästa lagen i varje ”conference” går vidare till slutspel, som spelas under sportlovet. Till slut kommer de två bästa lagen från varje ”conference” att göra upp mästerskapstiteln i Jr. NBA SBBF Stockholm och Jr. NBA SBBF Göteborg, respektive.

Ligorna kommer också löpande att dela och uppmuntra NBA:s och SBBF:s delade värderingar kring att spela tillsammans, ledarskap, hålla sig i form och att leva hälsosamt på spelomgångarna och med en Jr. NBA-utbildning under slutspelshelgen.

Här kan ni se en film från "Draft Night" i Jr. NBA Stockholm, där lagen blir lottade sina NBA-lag:

För mer information om Jr. NBA Sweden Basketball League, besök http://jr.nba.com/ och http://www.jrnbaleague.se/.

För mer information om NBA kan fans besöka NBA.com, Facebook.com/NBA och @NBA på Twitter. Man kan också ladda ner den officiella NBA-appen för nyheter, uppdateringar, resultat, statistik, spelprogram, videoklipp och mer.