Rookie-Ryan prisad

Årets rookie - säsongens bästa nykomling i Svenska Basketligan - heter inte helt oväntat Christopher Ryan och han representerar Plannja Basket.

Christopher Ryan ödslade ingen tid på att känna sig för. Istället öste han på från första dagen och förtjänade sin speltid. Tiden på planen förvaltade han på bästa sätt och gjorde sig snabbt till en publikfavorit.

Från och med hemskickandet av amerikanen Derrick Stevens har Ryan dessutom funnits i den startande uppställningen regelbundet, något som saknar motstycke bland andra rookies.

Ryans rad: 10 poäng, 4,4 returer, 54,4% på tvåor, 34,2% på treor, 69,2% på straffar, 0,9 steals, 1,2 assists på 25 minuter och 28 matcher.

Årets Rookie: "Den svenska nykomling som visat prov på stor spelskicklighet samt besitter goda utvecklingsmöjligheter".

Röster om Ryan

Peter Finger
Svenska Basketligans U20-krönikör

"Given Rookie of the Year. Måste vara en av de mest givna utmärkelserna i
Svenska Basketligans historia. Christopher har visat upp ett brett och moget spel under säsongen och höll Plannjas fana högt under lagets kämpiga inledning. Han är definitivt en av de mest talangfulla basketspelare jag någonsin sett, med en enorm potential. Trots sin ringa ålder hanterar han både försvarsspelet och anfallsspelet mycket bra. Han verkar också vara medveten om vad som krävs för att lyckas. Dessutom sägs det att han ännu inte återhämtat sig träningsmässigt efter sina två säsonger med skade- och
sjukdomsbesvär. Han är definitivt en viktig kugge i svensk baskets framtid."

Mattias Kenttä
Headcoach i Plannja Basket

"Jättekul att han får priset. Jag är personligt överraskad av Christopher. Vi hade höga förväntningar innan säsongen och dom har han överträffat. Han har varit stabil och framförallt varit en tongivande spelare för oss i fösvar, på ett moget sätt. Sedan är Christopher en härlig kille som har en ödmjuk inställning till sin basket. Det är väldigt kul att coacha honom eftersom han lyssnar och tar åt sig och vill väldligt mycket. Håkan Larsson var inte stor en stor verbal ledare tidigt i sin karriär men spelade bredvid Eric Elliott och lärde sig mycket där. Nu får Christopher spela bredvid Håkan och jag tror det kan ge samma effekt. Jag tror att det kommer att gå bra för honom vad han än väljer i framtiden - lite som Jonas Jerebko visade. Men jag tror att Christopher skulle må bra av att spela i Plannja även i höst."

Pontus Frivold
Assisterande coach i U20-landslaget

"Christopher har gjort en imponerande debutsäsong i Svenska Basketligan och Plannja Basket. Med tanke på att Christopher har brottats med segdragna sjukdomar och tunga skador de senaste åren är hans 25 minuter, 10 poäng och 4,4 returer per match verkligen en bedrift. Att han som 19-åring visat att han är en viktig kugge i Plannjas rotation och det visar också på hans mognad som basketspelare på den högsta nivån i Sverige. När man läser och hör folk prata om Christopher tycker jag ibland att man förbiser en av hans absolut största talanger, försvarsspelet där han gör det oerhört jobbigt för motståndarguards. Med U20-landslaget hoppas vi att Christopher kan tillföra det han givit Plannja i år, tufft försvarsspel och en offensiv kreatör både med och utan boll. Hans förstasteg och attackspel är av hög kvalitet och det hoppas jag vi ska kunna utnyttja hela sommaren."

Kontakt: Magnus Stråhle, 08-624 33 87

• 08 stockholm