Skrällseger mot Kina

I Universiaden i Peking 2001 skrällde Sverige genom att slå Ryssland. Även i årets Universiad slog de blågula spelarna experttipparna på fingrarna. Den här gången genom att besegra Kina med 88-82. Sveriges coach Mattias Kenttä förklarade efter segermatchen mot Mexiko att det nu var dags för laget att "skrälla lite och ta en riktigt fin skalp". Med det menade han att laget skulle besegra Kina. Både Sverige och Kina inledde matchen på bästa offensiva humör och efter en första period där de poänglösa anfallen var lätträknade hade silvermedaljörerna från Universiaden i Peking en knapp ledning med 32-31. Den ledningen försvann dock snabbt i den andra perioden då Sverige tog över mer och mer av spelet. Kineserna såg närmast chockade ut när de betydligt mindre svenska spelarna sprang ifrån till en halvtidsledning med 58-47. Coach Mattias Kenttäs grabbar fortsatte att trumma på i början av den tredje perioden, men när Sveriges ledning vuxit till 15 poäng hade Kina fått nog. Defensivt började man punktmarkera Sveriges främsta offensiva hot, Jim Nyström, och framåt gjorde skarpskytten Chen Ke 13 poäng på tio minuter. Tio sekunder in på den fjärde perioden var ställningen 70-70 och det såg ut som att Kina hade vänt matchen. Då vaknade Sverige till liv igen. Jim Nyström och Fredrik Beckius gjorde ett par viktiga poäng i början av perioden och under korgarna slet Anders Rönndahl och Urban Söderman ner den ena viktiga returen efter den andra. Med 40 sekunder kvar satte Serdar Akyüz ett skott från halvdistans och gav Sverige ledningen med 87-82. Samme Akyüz punkterade sedan matchen med ett straffkast 13 sekunder senare. - Det känns oerhört bra. Att få slå Kina, som är ett av de fyra bästa lagen i den här turneringen, är mycket starkt. Vi gjorde vår bästa match hittills och i dag visade vi verkligen att vi kan spela basket, sa coach Mattias Kenttä. Att slå en nation som är så "på g" när det gäller basket är väldigt roligt. Slutresultatet, 88-82, påverkade dock inte slutställningen i gruppen. Kina blev ändå tvåa och får därför spela semifinal, medan Sveriges femteplacering innebär spel om platserna 9-12. Den prestigefyllda segern kan dock ingen ta ifrån det svenska laget. Värt att notera: # Urban Söderman vann matchen i matchen mot 210 cm långe Tang Zhengdong. Söderman gjorde 18 poäng (9/13 skott), slet ner 13 returer och blockade fem skott. Tang gjorde 17 poäng (7/14 skott, 3/5 straffkast), tog 10 returer och blockade tre skott. Tillsammans med Jim Nyström var Söderman Sveriges bäste spelare. # Sverige vann returtagningen med 39-30. Bästa returtagare i Sverige var redan nämnde Söderman, 13 returer, och lagkaptenen Anders Rönndahl, som tog nio. # Serdar Akyüz och Fredrik Beckius delade broderligt på pointguardssysslorna. Akyüz spelade 20.01 minuter och hade 14 poäng och två assist. Beckius spelade 19.59 minuter och hade 12 poäng och en assist. # Sverige sköt 53 procent på tvåpoängarna, 21 procent på trepoängarna och 94 procent på straffkasten (15/16). Sverige-Kina 88-82 (31-32, 27-15, 12-21, 18-14) Sverige: Jim Nyström 20, Urban Söderman 18, Serdar Akyüz 14, Fredrik Beckius 12, Christopher Anrin 12, Anders Rönndahl 5, Johan Åkesson 3, Joakim Eriksson 2, Rickard Eriksson 2. kontaktperson Linus Schröder