Sommarturné i 3x3-basket börjar i norr och avslutas i söder

Tisdagen den 18/6 inleds Svenska Basketbollförbundets (SBBF) sommarturné i 3x3-basket. Första eventet arrangeras i Råneå utanför Luleå. Turnén avslutas med en Sverigefinal i Malmö under Malmöfestivalen (17-18/8).

Svenska Basketbollförbundet har genom sina medlemsföreningar på lokal nivå skapat ett nätverk för 3x3-basket i Sverige. SBBF:s mål är att promota och lyfta fram alla streetbasket-arrangemang i Sverige.

-  Vi vill involvera och göra hela basketsverige delaktiga i vår satsning på 3x3-basket, för att sprida spelformen ännu mer, säger Rikard Aspegren, projektledare för 3x3-basket på SBBF.

IFK Råneå är basketföreningen som arrangerar premiäromgången.

-  I Råneå vill vi spela basket även på sommaren och tycker att streetbasket är ett bra arrangemang som inte är så krångligt att genomföra, säger Peter Henriksson ansvarig för 3x3 i IFK Råneå.

Eftersom Svenska Basketbollförbundet ingår i det internationella basketbollförbundets (FIBA) nätverk för 3x3-basket har också Sverige en plats i världstouren. Vinnaren i seniorklassen för herrar på nationell nivå kvalificerar sig till världstouren, förra året representerades Sverige av Stockholms-laget ”Men in Black”.

Sverigefinal under Malmö Festivalen arrangeras tillsammans med helamalmö.

-  För helamalmö känns det riktigt kul att få vara med och arrangera. I Malmö är vi inte bortskämda med stora basketevenemang och vi har inte haft en riktig streetbasketturnering på tjugo år. Att dessutom få göra det på Malmöfestivalen, och framför den stora scenen på Stortorget känns fantastiskt, säger Nicolas Lunabba från helamalmö.

-  Vi har samarbetat med festivalen i nästan tio år och det känns som att det här kommer att bli en av våra absoluta höjdpunkter tillsammans, fortsätter Nicolas

Om 3x3

3x3 är en strukturerad form av streetbasket, framtagen av det internationella basketbollförbundet FIBA för att nå ut till ännu fler som kan finna sin plats i basketfamiljen och som vill föra fram streetbasketen i strålkastarljuset. 3x3 är enkelt, det är tillgängligt och alla kan spela. Alla ska kunna gå från sin korg på gården till världsscenen.

FIBA har också tagit fram en digital plattform (3x3planet.com), vilket gör att alla 3x3-matcher i världen ger poäng på en världsranking.

Om helamalmö

helamalmö syftar till att skapa förutsättningar för unga människor att träffas, utvecklas och ha roligt ihop. Helamalmö tror på den inneboende kraften hos våra barn och unga och utgår alltid från deras viljor och behov.

Orter och spelarplatser på 3x3-turnén

Råneå

Växjö

Ragunda

Uppsala

Göteborg

Östersund

Malmö

Halmstad (SM-veckan)

Visste du att…

FIBA har ansökt om att få med 3x3-basket i OS-programmet redan till OS i Rio de Janeiro 2016.

För mer info:

Rikard Aspegren, Svenska Basketbollförbundet, 0708-311306