Svenska Basketbollförbundet och Panthera AB satsar på Paralympics i London

Det svenska U22-landslaget herrar i rullstol tog i somras EM-guld. Nu satsar man vidare mot högre höjder tillsammans med seniorerna. Satsningen blir lättare tack vare det avtal som i dagarna skrivits mellan den världsledande rullstolstillverkaren Panthera och Svenska Basketbollförbundet.

-Våra rullstolslandslag har tagit mest medaljer av alla våra lag genom åren och det känns nu jättekul att vi kan skörda frukterna av detta, säger generalsekreteraren Lena Wallin Kantzy. Panthera har ett brinnande intresse för basket och inte minst rullstolsbasket, så det ska bli spännande att arbeta med dem.

-Med ett seniorlag som kvalar in till de stora turneringarna skapas bra förebilder och positiva drömmar för alla de barn och ungdomar som följer sina idoler, säger Nils Sallnäs, VD på Panthera.

-Med denna satsning på seniorlandslaget inför OS i London 2012 ställer vi oss bakom Svenska Basketbollförbundets strävan att vara en del av en världssport på hög internationell nivå.

Kontakt:

Nils Sallnäs