Svenska basketlandslagen spelar vidare med Molten

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 13:00 CET

Molten och Svenska Basketbollförbundet (SBBF) förlänger sitt avtal för ytterligare tre säsonger. Samarbetet innebär att Molten blir officiell matchboll för de svenska landslagen, Basketligan dam, Basketettan dam och herr samt ungdomsmästerskap.

-  Molten är mycket glada att vi nu tillsammans bestämt väg för de kommande 3 åren. Det innebär att vi nu tar ytterligare 3 år och lägger till de sex år vi redan hållit detta avtal, sedan 2006. Vi gläds åt att få vara en del av det fina arbete som svenska basketklubbar och förbund lägger ned för ungdomens bästa, Tillsammans med SBBF utvecklar vi svensk basket och den kommersiella sidan av sporten, säger Håkan Claesson VD på HF-Sport AB, distributör av Molten.

-  Molten är världsledande när det gäller basketbollar och vad är då naturligare än att våra landslag och flera av våra högsta serier använder dem, säger Lena Wallin-Kantzy, generalsekreterare på SBBF

Molten är sedan 55 år tillverkare av basketbollar. Sedan många år har företaget avtalen med FIBA som garanterar att Moltens bollar används vid alla stora mästerskap. Japanska Molten ger inte avkall på att tillverka det bästa inom varje bolltyp oavsett om det är gummi, syntet eller läderbollar.

För mer information:

David Hussein, marknadsansvarig, Svenska Basketbollförbundet