Sverigefinalen i 3x3-basket spelas i samband med Malmöfestivalen

I helgen i Malmö under Malmösfestivalen möter Sveriges bästa streetbasketlag varandra och en plats i FIBA:s världstour som spelas i schweiziska Lausanne står på spel. Vilket lag kommer att gå från gatan i Malmö till världsscenen?

Under hela sommaren har det spelas massor av streetbasketturneringar i Sverige, nu är det dags för den stora avslutningen mitt i Malmö under Malmöfestivalen. Vinnarlaget får förutom äran även representera Sverige i Världstouren.

–  3x3 är framtiden för all idrott, att man kan spela på sina villkor, det är organiserad spontanidrott när den är som allra bäst, säger Rikard Aspegren, projektledare för 3x3.

SBBF arrangerar Sverigefinalen i 3x3 i samarbete med organisationen helamalmö. helamalmö startades av basketföreningen Malbas och jobbar med projekt och verksamhet för att skapa bättre förutsättningar för barn och ungdomar i Malmö.

– Vi har gjort sådana här grejer sedan 1999. Det är jättekul att basketen får den här uppmärksamheten på ett nytt sätt. För mig är det viktiga med Hela Malmö att hjälpa unga människor in i samhället, att bidra till att de kan hitta sin grej, sin passion, sin väg in i föreningslivet, eller till en utbildning eller in i litteraturen eller kulturen. För mig är 3x3 ett perfekt sätt att få in unga människor i föreningslivet, säger Nicolas Lunabba från helamlamö.

På Stortorget kommer basketplanen att stå framför stora scenen, sedan har man också en mindre plan bredvid för uppvärmning och spontanbasket, givetvis med plats för unga att testa att spela och skjuta.

– Vi kör på Stortorget i Malmö och där passerar det massor av människor. Det är en perfekt plats för möten och basketen är ett grymt verktyg. Den ligger nära kulturen, den är anti-våld och är besläktad med dans. Vi har lyckats krydda arrangemanget med fantastiska hip-hop-akter, Kade, Prominent och OIAM kommer, säger Nicolas.

Sedan 2005 har helamalmö arrangerat 3x3-basket i samband med Malmöfestivalen och i år är det Sverigefinalen som arrangeras i sambandmed Malmöfestivalen.

– Vi har samarbetat med festivalen i nästan tio år och det känns som att det här kommer att bli en av våra absoluta höjdpunkter tillsammans, säger Nicolas.

Matcherna kommer att spelas i helgen lördag den 17/8 och söndag den 18/8, 11.00–16.00 båda dagarna.

Om 3x3

3x3 är en strukturerad form av streetbasket, framtagen av det internationella basketbollförbundet FIBA för att nå ut till ännu fler som kan finna sin plats i basketfamiljen och som vill föra fram streetbasketen i strålkastarljuset. 3x3 är enkelt, det är tillgängligt och alla kan spela. Alla ska kunna gå från sin korg på gården till världsscenen.

FIBA har också tagit fram en digital plattform (3x3planet.com), vilket gör att alla 3x3-matcher i världen ger poäng på en världsranking.

För frågor kan du vända dig till:

Rikard Aspegren, projektledare SBBF  - 0708-311306 alt. 3x3@basket.se
Nicolas Lunabba, helamalmö  - 0733- 669955 alt. nicolas@helamalmo.com