Sveriges basketlandslag hittade receptet mot Kanada i Paralympics - men för sent

Det dröjde innan Sverige hittade sitt spel mot Kanada. Med underläge 25 poäng var det en tuff uppförsbacke som Sverige så när hann bestiga. Trots insatsen blev det förlust med 62-52.

Sverige gjorde en mycket bättre match idag mot Kanada än man gjorde igår mot Iran. Det fanns mer vilja och och mer driv hos de svenska spelarna. När Sverige och Kanada möttes i USA tidigare i sommar sköt kanadensarna som gudar utifrån. Det ville inte svenskarna veta av den här gången. Därför gick man hårt ut på skyttarna för att försöka sänka deras procent. Men Kanada var smarta straffade Sverige genom att spela bollen inside. De gjorde väldigt mycket poäng från nära håll. Svenskarna fann sig själva i under läge med 25 poäng som mest.

Trots det stora underläget gav Sverige alrig upp hoppet. Spelarna kämpade ner underläget till endast åtta poäng med bara sekunder kvar att spela. Tyvärr höll det inte hela vägen. "Vi hade behövt en tre minuter längre sistaperiod idag", sa förbundskapten Inês Lopes. Sverige var nämligen så bra på slutet att Kanada bara lyckades göra fyra poöng i den fjärde perioden. Bland de svenska höjdpunkterna fanns ett ryck på 16-0 under den tredje perioden.

missade fyra enkal layups 9-12 till kan -Z 20 -9, alla deras ponän i 1a halv kom under korgen, bestäände att inte gå ut,

Sverige, som åter hade problem med skyttet, sökte förtvivlat efter lösningar och matchade samtliga 12 spelare. "Juniorerna och de unga gjorde det bra och mot Sydafrika har lämpliga uppgifter för de hungrigaste", sa Lopes. Tanken mot Sydafrika är att press dem högt redan från start. Då krävs kroppar med ork.

Tiopoängsförlusten mot Kanada var den minsta någonsin mot det laget.

Publik: 8162.

Ort, Land: Beijing, Kina.

Kanada-Sverige 62-52 (25-14, 19-11, 14-12, 4-15).

Poänggörare Sverige: Hussein Haidari 22, Enoch Ablorh 12, Joakim Lindén 6, Peter Kohlström 4, Dan Wallin 3, Jochim Gustavsson 3, Per Byqvist 2.

Kontakt:

Magnus Stråhle, 070-746 77 33