Universiadenförlust i rysare

Sverige lyckades inte återupprepa det fina spelet från matchen mot Serbien-Montenegro. I stället inkasserade man sin andra raka förlust, och den tredje på fyra matcher, då Turkiet stod för motståndet i Universiaden. Efter ett par rafflande slutminuter stod Turkiet som segrare med 70-67. Sverige lyckades inte återupprepa det fina spelet från matchen mot Serbien-Montenegro. I stället inkasserade man sin andra raka förlust, och den tredje på fyra matcher, då Turkiet stod för motståndet i Universiaden. Efter ett par rafflande slutminuter stod Turkiet som segrare med 70-67. Det blev en spännande avslutning på matchen mellan Sverige och Turkiet. Med bara 3,3 sekunder kvar att spela satte Christopher Anrin två straffkast och såg till att ställningen blev 67-70. Samme Anrin lyckades sedan stjäla turkarnas inkast, men fick aldrig någon riktig kontroll på bollen och det sista skottet blev ett desperat sådant från halva plan. Den spännande avslutningen speglar dock inte riktigt matchen. Turkiet hade ledningen i princip hela matchen och i den tredje perioden såg tillställningen ut att vara punkterad sedan turkarna sprungit ifrån till en elvapoängsledning. Ett par utskällningar från coach Mattias Kenttä och inspirerat spel från bänkspelarna Jim Enbom, Markus Löfstedt och Johan Åkesson fick dock Sverige att vakna och bäddade för det dramatiska slutet. Tråkigt nog sköt Sverige alltför dåligt för att kunna gå förbi i poängprotokollet och när dessutom Jim Nyström, Sveriges främste spelare för dagen, hamnade i foulproblem så blev Turkiet en alltför svår uppgift. Det var med böjda huvuden som de blågula spelarna vandrade ut ur hallen i Andong för att sätta sig på bussen för den en och en halv timme långa bussfärden hem till Universiad-byn i Daegu. - Vi kan så mycket bättre. Hade vi haft en normal skottprocent så hade vi vunnit med minst tio poäng, sa Mattias Kenttä. Sverige - Turkiet 67-70 (12-18, 13-11, 17-21, 25-20) Sverige: Jim Nyström 13, Urban Söderman 9, Serdar Akyüz 9, Anders Rönndahl 8, Christopher Anrin 7, Jim Enbom 4, Henrik Carlsson 4, Markus Löfstedt 4, Johan Åkesson 4, Fredrik Beckius 3, Rickard Eriksson 2. kontaktperson Linus Schröder