Världsetta inom HR i nytt samarbete med Gothia Basket

Adecco, världens största rekryterings- och bemanningsföretag har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Gothia Basket. Målet med samarbetet är att stärka båda parternas affärsmöjligheter samt ge ökat marknadsvärde. Inriktning på samarbetet innebär att Adecco erbjuder karriärcoachning till spelarna i herrlaget.

Coachningen syftar till att utveckla spelarna både personlighets- och yrkesmässigt samt hjälpa dem med att identifiera potentiella yrkesval och leda dem till en yrkeskarriär, efter eller vid sidan om basketen. För Gothia Basket är det viktigt att skapa förutsättningar för att spelare och deras familjer skall trivas både med Gothia Basket och i Göteborg.

I samarbetet erbjuder Adecco samtliga spelare i Gothia Basket herrlag, stöd i form av:

• Karriärplanering och ett individuell anpassat coachningsprogram.
  • Marknadsföring av spelarna på arbetsmarknaden under deras aktiva karriär.
  • Långsiktighet i att bygga spelarnas värde på arbetsmarknaden efter avslutad karriär.

Dessutom stöttar Adecco spelarnas partners och erbjuder individuell jobbcoachning till inflyttade spelares respektive.

- Vi på Adecco ser många likheter mellan vår verksamhet och idrottens värld. Många av de egenskaper som krävs för att lyckas inom idrotten är ofta detsamma som behövs i näringslivet. Egenskaper som engagemang, målfokusering, disciplin och energi gör därmed idrottstalanger till attraktiva kandidater för arbetsgivare. I Samarbete med SOK har vi sedan 2002 framgångsrikt drivet Athlete Career Program och fått hjälpt ett sjuttiotal idrottare till en ny karriär, säger Robert Jonsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Adecco.

• gothia basket

Information om Gothia Basket:

Gothia Basket är Högsbo Baskets elitsatsning i Basketligan. En ideell förening med ca 1 000 medlemmar och basketlag för alla åldrar, hälften tjejer och hälften killar. Klubben tar ett stort samhällsansvar och vår personal och alla våra ideellt arbetande ledare gör ett fantastiskt jobb.

Information om Adecco:

Adecco, är världens största aktör inom rekrytering, bemanning och konsulttjänster med ca 6000 kontor i ca 60 länder spridda över hela världen. Inom koncernen Adecco arbetar 34000 personer. Förutom uthyrnings- och rekryteringstjänster erbjuder Adecco lösningar inom bland annat outsourcing, omställning, ledarskapsutveckling, kompetensutveckling, karriärrådgivning, utbildning och rehabilitering.

Adecco om idrottssponsring:

Adecco Group har sedan 2005 ett globalt avtal med IOC som innebär att Adecco karriärcoachar olympiska idrottare världen över. I Sverige är Adecco därmed en stolt officiell leverantör åt den svenska olympiska kommittén. Genom sponsorskapet stöds de aktiva i sina idrottsliga satsningar inför och under ett OS.

Adecco i Sverige har jobbat med karriärcoachning av svenska elitidrottare sedan 2002. Sedan starten har Adecco på global nivå hjälpt mer än 5000 aktiva atleter i över 35 länder och ca 70 atleter i Sverige. Adecco hjälper idrottare med CV, intervjuträning, yrkesval och tester. Företaget kan också erbjuda dem extrajobb som tillägg till idrotten. På detta sätt är Adecco en naturlig samarbetspartner och en länk till näringslivet. Adecco sponsrar flertalet olika idrottsklubbar.