Vi söker projektledare för internationella och nationella evenemang

Svensk basket är inne i en stor tillväxtperiod, inte minst eventsidan går framåt och Svenska Basketbollförbundet (SBBF) rekryterar nu en projektledare till våra VM- och EM-kvalmatcher och övriga evenemang i verksamheten. Din uppgift blir att planera och arbetsleda våra evenemang samt vara SBBF:s kontaktperson gentemot arenorna, kommunerna, de lokala arrangörerna och FIBA. Vår ambition är att de som spelar i våra hallar på helgerna även ska vara med och skapa våra events. Ungdomar ska få ta ansvar på våra events och bidra till dess succé.

Arbetsuppgifter

Du är projektledare och ansvarig för genomförandet av följande evenemang:

• VM-kvalmatcher (ca 3-4 ggr om året)
  • EM-kvalmatcher (ca 3-4 ggr om året)
  • Som projektledare ansvarar du för att bygga ett team kring varje evenemang som ska leverera enligt plan. Du samordnar tävling, marknad, lokal arrangör, arena och ev. internationellt förbund så att eventet kan genomföras efter plan. Du utvärderar och gör en ekonomisk rapport samt skapar en arbetsprocess för respektive evenemang. På plats är du spindeln i nätet och har överblick. Tjänsten innebär arbete vissa kvällar och helger, arbetstidstoppar samt resor främst inom Sverige.

Utöver detta är du stödperson och processledare för SBBF:s övriga evenemang vilket innefattar bland andra ungdoms-SM, 3x3-tour, förbundsmöte med mera. Du stöttar även föreningar med utbildning, mallar, strategier med mera.

Positionen är ny och det finns möjlighet för rätt person att själv påverka utformningen av den.

Tjänsten är förlagd till Stockholm vid SBBF:s kansli i Idrottens hus.

Personliga egenskaper

• Noggrann, strukturerad och självgående.
    • Klarar av att hålla igång flera events samtidigt i olika faser.
    • Lösningsorienterad och ansvarstagande.
    • Brinner för publika event och är kundorienterad.
    • Gillar att arbeta med ungdomar.
    • Behärskar både svenska och engelska mycket bra i både tal och skrift.
    • Basketintresse är en merit, likaså ideellt engagemang.

Tekniska kunskaper

• Microsoft Office-paketet
    • Kunskap i projektledningsprogram är meriterande
    • Kunskaper i Episerver är meriterande

Erfarenheter

• Har dokumenterad erfarenhet av arbete som projektledare inom idrott, musik eller kultur, gärna internationella evenemang.
    • Har jobbat med att arbetsleda ungdomar och ideella människor.

Utbildning

• Projektledarutbildning vid högskola eller motsvarande är önskvärt.

Ansök här:

För frågor om tjänsten, kontakta SBBF:s general manager Åke Skyttevall, ake.skyttevall@basket.se , 08-6996306.

Svenska Basketbollförbundet är högsta instans för basketbollsporten i Sverige. Vi företräder basketbollsporten nationellt och internationellt och verkar för att skapa förutsättningar för en stimulerande basketmiljö och en framgångsrik svensk basket. Vår vision är att basketboll ska bli Sveriges mest tillgängliga nationalsport. Basketboll är en världssport, stor i alla världsdelar och attraherar utövare med olika bakgrund och förutsättningar.

• Sport