Pressmeddelande -

Norrköpingssonen, musikundret och GT Bäckmansstipendiaten Damon Taheri besöker Norrköping

GT Bäckmans stipendium är i år på 120 000:-, vilket är ett av Sveriges generöstaste stipendier inom kulturområdet. Stipendiekonserten äger rum måndag 21 december kl 18.00 i S:t Olai kyrka.

Damon Taheri är 24-årigen som har följt musikens bana sedan han vid 9 års började musicera vid Kulturskolan i Norrköping. Nu lever han sin dröm i New York där han går sitt sista år som masterstudent vid Manhattan School of Music. Han beskriver en tillvaro utan den svenska jantelagen och där alla bedöms och utvärderas individuellt utefter egen prestation. Om sitt yrkesval säger han att han alltid hade lätt för sig i skolan, men violan var något han behövde kämpa hårdare med för att vara och han gillade utmaningen.

Idag spelar han konserter regelbundet som stämledare i skolans symfoniorkester. Han är också medlem i Volt Ensemble, som är en pianokvintett med medlemmar från Norge, Sverige och Tyskland. Vidare spelar han konserter med sin stråktrio i New York och slutligen är han medlem i Östgöta Kammarsolister och vikarierar ofta i den norska radioorkestern Kork och Oslo Filharmonien.

Åsa Sunnerstam, Maria Jansson är två musiklärare vid Kulturskolan i Norrköping som har betytt mycket för honom. Han har också gått igenom De Geergymnasiets musiklinje samt studerat vid Norges Musikkhøgskole i Oslo.

Vid stipendieutdelningen delas även det lite mindre T & S Ribbings musikstipendium ut till stipendiaten Jenny Augustinsson, som också spelar viola. T & S Ribbings stipendium är på totalt 40 000:- Stipendierna förvaltas av S:t Olofs församling.

Damon Taheri är anträffbar i Norrköping 19-24 dec, samt vid stipendiekonserten måndag 21 december kl 18.00 i S:t Olai kyrka.

Damon Taheri: damon.taheri@hotmail.com

Ilka Mårtensson, ordförande i stipendieutskottet i S:t Olofs församling:

ilkam@telia.com, 0709-281813

• svenskakyrkannorrköping
  • musikunder
  • stipendium

• Norrköping

Svenska kyrkan vill vara en närvarande och öppen kyrka som ger möjlighet till eftertanke, tro och engagemang. Vi är en gemenskap och ett stöd i glädje och sorg, i vardagen liksom vid livets stora skiften, både hemma och långt bort. Vår kyrka finns till för dig.

Annelie Tollerå

Kommunikatör S:t Olofs församling 011-241402