Susann Senter ny domprost i Västerås

Susann Senter är ny domprost och chef för Svenska kyrkan Västerås pastorat,

Det beslutet fattade den särskilda tillsättningsnämnden torsdag 24 augusti. Tillsättningsnämnden är gemensam för Västerås pastorat och Västerås stift. Biskop Mikael Mogren är ordförande i nämnden.

Beslutet att utse Susann Senter till domprost i Västerås är fattat i samförstånd med de fackliga organisationerna Kyrkans akademikerförbund, Kommunal, Vision och Lärarförbundet.

Förordnandet gäller fram till Susann Senters pensionering 31 mars 2019. Processen för att rekrytera en efterträdare till Susann Senter startar under våren 2018.

Susann Senter har varit vikarierande domprost sedan slutet av februari 2017. Hon tas emot som ny domprost i Västerås domkyrka i samband med högmässan söndagen den 8 oktober.

För mer information:
Susann Senter, domprost, 021-10 76 25
Jörgen Eklund, ordförande kyrkorådet, 076-126 31 81

• Religion, tro

• svenska kyrkan västerås

• Västerås

Svenska kyrkan Västerås möter människor i vardag och högtid, i glädje såväl som sorg. Verksamheten är öppen för alla, oavsett tro eller tvivel. Det finns mötesplatser för alla åldrar och för många olika intressen, allt från öppen förskola och ungdomsgrupper till samtalsgrupper och körverksamhet. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen i till exempel skolor och på sjukhuset. Mer än 60 procent av alla västeråsare tillhör Svenska kyrkan, vilket gör kyrkan till den i särklass största folkrörelsen i Västerås.