Stor brist på likvärdighet i Läromedelskartan

Läromedelskartan 2017 visar hur mycket nya tryckta och digitala läromedel elever i kommunala grundskolor fick 2017. Mest av alla fick eleverna i Kungsör med 2 269 kr. Minst av alla fick eleverna i Kungälv med 116 kr.

I Västerås fick eleverna i grundskolan nya läromedel för 708 kr, i Ludvika 550 kr och i Skara för 396 kr.

Översikten 2015-2017 visar att Kungsör med en kraftig satsning 2017 har en tredje plats i kommunlistan medan Kungälv har plats tre från slutet med minskande anskaffning.

I treårsöversikten satsar den första kommunen nästan fem gånger mer på läromedel än den sista och i Läromedelskartan 2017 nästan 20 gånger mer. Det visar på stor brist i likvärdighet för elever i olika kommuner. Likvärdigheten lär skilja sig än mer mellan olika skolor, trots att rektor enligt läroplanen har ett särskilt ansvar för att elever ska få ”läromedel av god kvalitet”.

När skolor inte har aktuella läromedel som har det centrala innehållet och översätter läroplanen till undervisning får lärare mer arbete och elever mindre sammanhang i studierna. Att likvärdigheten i skolan fortsätter att minska bekräftas av olika studier.

Statistiken till Läromedelskartan kommer från Läromedia Bokhandel i Örebro AB och kommunalförbundet GR Göteborg som står för försäljningen av tryckta och digitala läromedel till i stort sett alla Sveriges kommuner. Läromedel som kommunala grundskolor köper direkt från läromedelsföretag finns inte med i statistiken. Friskolor ingår inte.

• Vuxenutbildning

• undervisning