Kulturhuset Stadsteatern, foto: Petra Hellberg

IKEA Museum och Kulturhuset Stadsteatern blir nya partners till Ung Svensk Form 2021

Idag den 15 maj öppnar ansökan till den årliga jurybedömda designutmärkelsen och utställningen Ung Svensk Form som visar upp det bästa från den unga designscenen i Sverige. Vi kan nu med stolthet presentera både vår nya utställningsproducent och vår nya visningsplats mitt i Stockholm inför invigningen den 8 februari 2021 under Stockholm Design Week.

Ung Svensk Form har premierat ung design sedan 1998, men aldrig tidigare har engagemanget för utmärkelsen varit starkare än nu, och detta mitt under pågående coronakris.

– Det säger något om hoppet som finns hos de unga. De sitter på ett starkt kreativt kapital som kommer att behövas när samhället ska hitta nya hållbara hjulspår igen efter krisen, säger Mats Widbom, vd Svensk Form.

Svensk Forms nya samarbetspartner för produktionen av Ung Svensk Form 2021 är IKEA Museum i Älmhult. IKEA har sedan starten varit en viktig samarbetspartner inom Ung Svensk Form och samarbetet med IKEA Museum inleddes redan förra året i samband med samproduktionen av utställningen Sustain Able Voices som visas på museet fram till hösten 2020.

– Vi är både stolta och glada att producera utställningen Ung Svensk Form 2021. IKEA Museums uppdrag är bland annat att ge människor nya perspektiv på form, design och livet hemma. Här passar unga formgivares oförstörda nyfikenhet in synnerligen väl, säger Jutta Viheriä, Utställningsansvarig IKEA Museum.

Ung Svensk Form är en turnerande utställning och första visningsplats för Ung Svensk Form 2021 blir Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels torg i februari 2021, under Stockholm Design Week. Ny medlem i Ung Svensk Form-juryn är Maria Patomella, verkställande producent Konst/Design & Mode på Kulturhuset Stadsteatern.

– Vi är väldigt glada över att få presentera Ung Svensk Form 2021. Att ge plats åt den unga generationens tolkningar av vår samtid är en viktig del av vårt uppdrag. Ung Svensk Form vibrerar och utmanar! Det ska bli spännande att se vilken kreativ kraft som kommer ut från pågående coronapandemi, säger Maria Patomella.

Projektledare för utmärkelsen sedan många år är Karin Wiberg på Svensk Form.

– Att få inviga Ung Svensk Form 2021 på Kulturhuset Stadsteatern, en demokratisk plats mitt i Stockholm, känns som ett fantastiskt steg i utställningens 22-åriga historia, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Turnéplanen för utställningen är inte färdigställd men klart är att IKEA Museum blir ett av turnéstoppen.

Om Ung Svensk Form
Ung Svensk Form vänder sig till unga formgivare och kreatörer verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands. Formgivare som är födda 1984 eller senare är välkomna att söka. Äldre sökande kan delta om de är studerande vid ansökningstillfället. Ansökningsperioden är öppen mellan 15 maj och 30 september. Läs mer om Ung Svensk Form och ansök här: http://ungsvenskform.se/usf-2021/

Utställningen Ung Svensk Form 2021 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.