Ikea-stipendiaten Maria Seipel ny gästpostare på Forms Instagram

Ikea-stipendiaten Maria Seipel ny gästpostare på Forms Instagram

Mellan den 22 maj och 16 juni tar formgivaren Maria Seipel över som gästpostare på Forms Instagramkonto @formmagazine. Maria är både Ung Svensk Form-nominerad och Ikea-stipendiat, och på Instagram visar hon sitt vinnande bidrag Approaching (the) Book as a Matter, men också vilka böcker som finns i hennes bokhylla.

Maria är en av de 20 nominerade i årets upplaga av designutmärkelsen Ung Svensk Form. Hon tilldelades även ett av två arbetsstipendier, med lön och bostad under 5 månader i Älmhult hos Ikea of Sweden, som delades ut i samband med Ung Svensk Form. I höst flyttar hon till Älmhult:

– Ikea i september känns idag, så här fyra månader innan jag flyttar till Älmhult otroligt spännande. Är förväntansfull och nyfiken! säger Maria.

Förra året (2015) tog Maria examen från masterprogrammet i design på HDK och idag jobbar hon som frilansande formgivare med bas i Göteborg. Hon har också ett deltidsjobb som servicetekniker på Göteborgs universitet.

Maria om sitt vinnande projekt:

– Vad är en bok idag? Approaching (the) Book as Matter handlar om att närma sig boken som materialitet samt lyfta frågan om dess betydelse. Jag undersöker ett koncept av bokens varande och potentiellt icke-varande i en digital tidsålder. Syftet är att mediera samt belysa idén om ett format i flux.

Juryns motivering löd:
"Bokbindarkonst på nytt. Boken sätts i perspektiv som objekt, ställer till oreda i bokhyllan och erbjuder dessutom en taktil upplevelse."

Form vill lyfta modiga och banbrytande formgivare som just i detta nu skapar egensinniga och betydande designarbeten. Vi får följa deras vardag och inspiration, intressen och blickfång. Hur arbetar och tänker våra starkast lysande designstjärnor? En bild säger ibland mer än tusen ord.

Genom Instagram ger vi vår publik möjligheten att möta våra mest intressanta formgivare på en personlig plattform. Vi får följa höjdpunkter i deras arbeten och resor, men får även reflexion och inspiration i vardagen, säger Bo Madestrand, chefredaktör på Form.

Följ Maria 22 maj-16 juni på följande hashtags:

#formguestagrammer

#formmagazine

#guestagrammermariaseipel

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikatör
emma.olofsson@svenskform.se, 072-323 31 48