ArkDes, foto: Patick Miller

Ledarkris på ArkDes

Vänskapskorruption, upphovsrättsintrång och en hierarkisk ledarstil som får medarbetare att säga upp sig. Det är några av de hårda anklagelser som riktas mot Kieran Long, chef på den statliga myndigheten ArkDes, i ett grävande reportage i nästa nummer av tidskriften Form. Själv menar Long att museet tidigare präglats av en brist på talang och att han ”är här för att leda”.

Det har snart gått två år sedan den brittiska curatorn Kieran Long rekryterades som ny chef för ArkDes, tidigare Arkitekturmuseum. Det var en efterlängtad tillsättning, institutionen hade under många år präglats av både ekonomiska och ledarskapsproblem. Under den tillfälliga chefen Kerstin Brunnberg skapades större arbetsro, men museet behövde en ledare med omvittnad kompetens på området – och Long, som tidigare arbetat på institutionen V&A (Victoria and Albert Museum) i London tycktes ha alla de rätta kvalifikationerna.

Men nu har de gamla konflikterna åter bubblat upp till ytan. I journalisten Leonidas Aretakis grävande reportage framgår att Long sparkat tidigare medarbetare samtidigt som han odlat ett hierarkiskt ledarskap där vredesutbrott och utskällningar hör till vardagen. “Idiotiskt”, “maktsociopatiskt”, “fruktansvärt oprofessionellt”, “repressivt” och “elakt” är några av de omdömen som tidigare och nuvarande medarbetare använder för att beskriva situationen på sin arbetsplats.

Själv menar Long att han varit tvungen att snabbt göra stora förändringar för att höja nivån på arbetet: ”När jag kom hit fanns en brist på idéer. Och jag skulle också vilja säga, om det inte är att vara för brutal, att här fanns en brist på talang.”

Long anklagas i artikeln också för upphovsrättsintrång i samband med fjolårets arkitekturbiennal i Venedig, dit han var inbjuden i egenskap av ArkDes nya chef. Men vad som inte framgick i katalogen eller kommunikationen kring utställningen var att alla nya verk i själva verket skapats av arkitekten Petra Gipp och fotografen Mikael Olsson – som båda nu överväger att vidta rättsliga åtgärder.

Läs hela artikeln på Forms hemsida, www.formmagazine.com

Artikeln publiceras i Form 2/2019 som kommer ut den 9 april.

För mer information från redaktionen vänligen kontakta:
Bo Madestrand, chefredaktör Form
bo.madestrand@formmagazine.com, 070-716 41 76

För pressbilder, recensionsexemplar, vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikation & PR
emma.olofsson@svenskform.se, 08-463 31 48