Nya numret av Form: Modehöst, ArkDes nya chef och det smutsiga spelet bakom formvärldens kulisser

Hur överlever man som nykomling i design- och konsthantverkets neurotiska värld? I nyaste numret av Form bjuds läsaren på ett utdrag ur Ädellaboratoriet, en annorlunda roman av Sara Engberg om den svåra konsten att bli formgivare. Dessutom innehåller nya numret en stor dos säsongsenligt mode, med texter av både Philip Warkander och Hanna Johansson.

Tedags med Kieran Long
Kommer den brittiske curatorn Kieran Long att lyckas där andra gått bet? Johan Deurell träffar ArkDes nya chef.
– Det fina med ArkDes är dess fantastiska samling av svensk arkitektur, vilken är av global betydelse. Med denna som utgångspunkt kan vi skapa en bredare diskurs kring hur städer kommer att förändras i framtiden och hur de förändras i dag, säger Kieran Long.

Till minne av Ana Londono och Rosa Taikon
Två unika röster har tystnat. Salka Hallström Bornold minns Ana Londono och Rosa Taikon, formgivarna som föddes på varsin sida om 1900-talet och satsade allt de hade i samma kamp, för mänskliga rättigheter och mot rasism.

Skräddarmästarna Färg&Blanche
Fredrik Färg och Emma Marga Blanche utgör designduon Färg&Blanche. I detta nummer av Form träffar Hanna Johansson dem hemma i ateljén i Stockholm för att prata samurajer och träsömnad.

Dessutom: Ett nedslag på Beiruts designvecka, en hyllning till 1800-talets arkitektur och en rejäl koll på vad avgångsstudenterna på designskolorna i Oslo, Göteborg, Köpenhamn och Helsingfors gjorde i våras.

Form 4/2017 finns ute i butik den 15 augusti.

Tidningen finns även att läsa online på Readly, Ztory, Buyandread, Magazinos och Scopalto.
Och i vår egen app!

För mer information från redaktionen vänligen kontakta:
Bo Madestrand, chefredaktör Form
bo.madestrand@formmagazine.com, 070-716 41 76

För pressbilder, recensionsexemplar etc. vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikation & PR
emma.olofsson@svenskform.se, 08-463 31 48

Följ Form i sociala medier:

Debattera med Form-redaktionen i Facebook-gruppen Formdebatt här.
Läs FormReport, digital nyhetsrapport som kommer ut varje månad.

formmagazine.com