Nytt avsnitt av klimatpodden Form Symposium: Den bi-optimerade staden

Nytt avsnitt av klimatpodden Form Symposium: Den bi-optimerade staden

I månadens avsnitt av klimatpodden Form Symposium undersöks den bi-optimerade staden. Kan vi genom att ge plats i staden för naturens vilda inslag skydda oss från insektsdöden?

Vi möter landskapsarkitekten Mattias Gustafsson som är VD på URBIO och har varit med i arbetet med att utveckla norra Djurgårdstadens vilda grönska. Med utgångspunkt i biofili-begreppet arbetar arkitektkontoret URBIO med att föra naturen närmare människan. Kanske kan vi genom att utgå ifrån binas syn på stadslandskapet få både tryggare, sundare och mer barnanpassade stadsdelar?

– Vi håller på att dränera omlandet kring våra städer på liv. Det som är så intressant med bin är att om vi gör det som är bra för bin, så gör vi det bra även för människorna, som behöver de gröna miljöerna nära sig, säger Mattias Gustafsson.

I samtalet med Eva Forsgren, som är forskare och samverkanslektor i biodling med inriktning bihälsa vid Sveriges lantbruksuniversitet får vi veta mer kring varför bina mår så dåligt och vad vi kan göra för att de skall må bättre. Idag talas det ofta om hur beroende vi människor är av binas ekosystemtjänster, att bina pollinerar våra grödor är helt avgörande för att våra grönsaksdiskar skall kunna fyllas med mat. När bina blir sjuka eller rent av dör ut, så är det därför mycket allvarligt, även för oss människor. Eva Forsgren är förutom att vara forskare och samverkanslektor i biodling på SLU även ansvarig för Sveriges nationella referenslaboratorium för bihälsa.

Form Symposium startade 2017 som kunskapsforum i Forms lokaler på Skeppsholmen i Stockholm, i regi av design- och arkitekturtidskriften Form och med stöd från forskningsstiftelsen Arkus. Nu är det även en podcast med Emilia Engblad, designer och konstvetare, som programledare. Målgruppen är främst arkitekter och formgivare.

Lyssna på senaste avsnittet av Form Symposium här