Samir Alj Fält får Cathrine von Hauswolffs stipendium 2016

Samir Alj Fält får Cathrine von Hauswolffs stipendium 2016

2016 års stipendium från Cathrine von Hauswolffs stiftelse för designutveckling går till Samir Alj Fält, konstnärlig ledare på Design Lab S. Ceremonin ägde rum i Design Lab S lokaler i Skärholmen och prisutdelare var förra årets stipendiater formgivarsamarbetet A New Layer.

Juryns motivering:

"Som konstnärlig ledare för Design Lab S står Samir Alj Fält för en inkluderande syn på design som är av största vikt för att utveckla området i den tid och värld vi lever i. Samirs oegennyttiga engagemang imponerar och kan förhoppningsvis inspirera också andra att gå sin egen väg."

Design Lab S är en kollektiv designstudio i Skärholmen. Med övertygelsen om att alla bör få chansen att utforma hur världen ska se ut och fungera vill Design Lab S verka för var och ens rättighet att uttrycka erfarenheter, upplevelser och perspektiv i form av estetiska avtryck i samtiden.

Ett projekt som rönte extra stor uppmärksamhet under 2016 var Design Lab S pop-up store som öppnade i våras. I butiken säljs saker som vanligtvis inte går att köpa, som t.ex. ljushastighet, oro, liv eller besvikelse. Butikens koncept och produkterna togs fram av professionella designer och barn mellan 9 och 13 år. Butiken tar inte emot vanliga pengar som betalningsmedel – istället betalar man med med idéer, hemligheter eller känslor. En specialdesignad kassaapparat möjliggör transaktionerna.

Under åren har jag försökt hitta svaret på om det finns annorlunda kreativa processer, arbetssätt och estetiker inom arkitektur och design i ett föränderligt samhälle. Svaret har jag alltid hittat genom att arbeta kollektivt – på ett lekfullt sätt, vågat misslyckats. Mina kollegor har alltid varit barn. Tempot har varit högt och jag har glömt bort mig själv under resans gång. Nu ser jag fram emot att få stanna upp och ta till vara på all erfarenhet och kunskap och göra ett helt eget projekt – tack vare stipendiet från Cathrine von Hauswolffs stiftelse, säger Samir Alj Fält.

2016 års jury

Tom Hedqvist (ordförande)

Annica Kvint Lidzell

Maria Veerasamy

Dan Wolgers

Gabriella Gustavsson

Mattias Ståhlbom

Ewa Kumlin

Love von Hauswolff

Eric Ericson

Om stipendiet

Stipendiet delas ut årligen till minne av Cathrine von Hauswolff som gick bort alldeles för tidigt 2013. Cathrine von Hauswolff var en av Sveriges få fristående designutställningsproducenter och även konstnärlig rådgivare på Svenskt Tenn. Hon hade stor betydelse för den svenska designens position på den internationella kartan. Stipendiet ska premiera en person som skapar något som Cathrine skulle ha tyckt om. Det kan handla om både formgivning och produktutveckling, kanske om att stötta en person med en idé under utveckling, oavsett vilket skrå personen verkar inom. Cathrine hade även flera uppdrag för Svensk Form.

Tidigare stipendiater
2015 – A New Layer, formgivarsamarbete som utforskat traditionellt taiwanesiskt hantverk

2014 – Örnsbergauktionen, konstnärsdrivet auktionshus för studioproducerat konsthantverk och design

2013 – Ikko Yokoyama, curator, skribent och producent