Emma Brålander, Färg, illusion och komposition

Ung Svensk Form 2018 – Här är årets vinnare och stipendiater!

Möt de 29 utvalda formgivarna som vinner årets upplaga av den nationella designutmärkelsen Ung Svensk Form 2018. Möt också årets stipendiater som valts ut av utmärkelsens partners IKEA, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande, Folkhem, Askul och Kvadrat. Utställningen Ung Svensk Form 2018 visas på ArkDes mellan den 8 februari och 18 mars 2018.

– Årets upplaga av Ung Svensk Form visar tydligt hur det idag finns allt öppnare gränser mellan konst, konsthantverk och design, säger Mats Widbom, VD på Svensk Form.

– För oss är det viktigt att lyfta fram berättelserna bakom projekten i Ung Svensk Form – utställningen tar upp många viktiga frågeställningar inom hållbarhet, genus, materialutforskning. Vi ser mer och mer att form och design väcker känslor och ger insikt, berättar Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Årets Ung Svensk Form-stipendiater
IKEA delar ut ett arbetsstipendium med lön och boende under 5 månader i Älmhult hos IKEA of Sweden. I år tilldelas stipendiet Anton Kollbe och Per Nadén med bidraget Villa Idun-Lee.

Stiftelsen för Garverinäringens Främjande delar ut ett stipendium på 50 000 kr. Årets stipendiat är Matilda Norberg och hennes bidrag Earth’s Crust – Material rules.

Folkhem delar ut ett stipendium inom arkitektur på 100 000 kr. Stipendiet tilldelas Karin Matz och Helen Runting med bidraget Secretary.

2018 instiftade det japanska företaget Askul ett nytt specialstipendium med anledning av Sveriges och Japans 150 år av diplomatiska relationer. Stipendiet innefattar ett nära samarbete med Askul samt en resa till Japan. Årets stipendiat är Karin Andersson.

Kvadrat delar ut ett stipendium som består av material, kontantsumma och en utställning i Kvadrats showroom i Stockholm. Årets stipendium tilldelas Rebecca Petrini och Joel Fjällström med bidraget Mammut.

Samtliga utvalda deltagare Ung Svensk Form 2018
Matilda Norberg, Earth's Crust – Material rules, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-stipendiat
Jennifer Bergkvist, Form & Formalia
Benedetta Crippa, World of Desire
Ida Pettersson, Astral Grid
Karin Matz & Helen Runting, Secretary, FOLKHEM-stipendiat

För mer information om alla bidrag och jurymotiveringar, se respektive bifogad pressbild.

Juryn Samir Alj Fält, Parasto Backman, Margarita Bergfeldt Matiz, Marcus Engman, Salka Hallström Bornold (juryordförande), Tom Hedqvist, Åsa Jungnelius, Henrik Johansson, Petra Lilja, Tor Lindstrand, Kieran Long, David Polfeldt, Bea Szenfeld och Bolle Tham Läs mer om juryn

Varmt välkommen att se utställningen på någon av nedanstående visningsplatser!

Turné 2018

8 feb – 18 mars, ArkDes, Stockholm
23 mars – 13 maj, Form/Design Center, Malmö
2 juni – 26 augusti, RIAN designmuseet Falkenberg