Emeli Höcks "Compostable Composite", från Ung Svensk Form 2017. Materialexperiment av komposterbart papper.

Ung Svensk Form i Almedalen – materialexperiment och förändringsvilja

Unga designer är medvetna och orädda – de använder sin talang och kunskap för att påverka samhällsutvecklingen. Deras kreativitet har en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle. Torsdagen den 6 juli bjuder Svensk Form och Teknikföretagen Almedalsveckans besökare att se utställningen Ung Svensk Form – en rapport av vad som pågår på den unga designscenen i Sverige idag.

Den årliga jurybedömda designutmärkelsen Ung Svensk Form är ett fönster mot framtiden och en plattform för unga designer och deras idéer. Ett forum där frågor lyfts, samtal om vårt framtida samhälle påbörjas och insikter nås. Utställningen i Almedalen ger en rapport av vad som pågår på den unga designscenen i Sverige idag.

– Vi är väldigt glada över vårt mångåriga samarbete med Teknikföretagen och att få ställa ut Ung Svensk Form mitt i Visby under Almedalsveckan är en unik möjlighet och en perfekt plattform för de frågor som flera av årets Ung Svensk Form-vinnare berör, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

– Design och hållbarhet är två nyckelord för svensk industri. Vi tycker det är otroligt roligt att få visa allmänheten en del av det nära samarbete som vi på Teknikföretagen har med Ung Svensk Form, säger Amelie von Zweigbergk, avdelningschef på Teknikföretagen.

Många av bidragen i utställningen rör materialforskning – vilka material passar i en hållbar framtid? Emeli Höcks materialexperiment ”Compostable Composite” använder papper och andra komposterbara material till att skapa vaser och burkar. ”Förfinat skräp” kallar hon det. Färg och mönster kommer från äggskal, träkol och bergarter.

Kom och se ”Compostable Composite” och de 24 andra verken på ”Industriområdet” mitt i Visby!

Tid: Torsdagen den 6 juli kl.08.00-16.00
Plats:
Industriområdet, S:t Hansgatan 18F/Trappgränd

#ungsvenskform
#industrintarmatchen

Medverkande designer:

Från Ung Svensk Form 2017:
Björn Bondesson
Caroline Hultqvist
Elias Högberg
Emeli Höcks
Hilda Nilsson