Ung Svensk Form 2017. Urval av de nominerade bidragen: överst fr.v. Moiré av Julia Madås, The New Man and the Sea av Karin Bodin. T.h. A Border Between av Elias Högberg. Liggande t.v. Människofällan av Evelina Kollberg.

Ung Svensk Form på ArkDes 6 april-9 juli 2017

Designutställningen Ung Svensk Form fortsätter sin Sverige-turné. Efter att ha visats på Stockholm Furniture & Light Fair och Form/Design Center i Malmö har turen nu kommit till ArkDes i Stockholm. Utställningen visar det bästa och mest spännande inom ung svensk design i dag och är ett sätt för unga formgivare att bli synliga både i Sverige och i världen.

När? 6 april-9 juli 2017

Var? ArkDes, Excersisplan 4, Skeppsholmen, Stockholm

Vad? Utställning med det bästa och mest spännande inom ung svensk design i dag. 20 bidrag inom produktdesign, textil och mode, konsthantverk, möbler m.m. som har valts ut av en namnkunnig jury.

– Ung Svensk Form har en kraft och en energi som inspirerar och som vill förändra. Här visas en fantastisk hantverksskicklighet och nya uttryck inom svensk formgivning. Flera av årets bidrag lyfter också viktiga frågeställningar som rör hållbarhet och miljö, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

– Vi är väldigt glada över att kunna visa allmänheten ung och nyskapande design. Designintresset är stort, men inte alltid tillgängligt för alla. Det vill vi ändra på, säger Karin Åberg Waern, chef för utställningar och pedagogik på ArkDes.

Samtliga deltagare Ung Svensk Form 2017:
Björn Bondesson, Sundet
Caroline Hultqvist, Utan Titel, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Elias Högberg, A Border Between, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Emeli Höcks, Compostable Composite
Evelina Kollberg, Människofällan
Hilda Nilsson, Digital Coiling: Machine and Material
Johanna Nestor, Den samtida kakelugnen
Jonatan Appelfeldt, Marbelous
Julia Madås, Moiré
Karin Bodin, The New Man and the Sea
Karin Forslund, Balancing Process II
Katja Beckman, Yellow 3
Lisa Wallert, Embodied
Maja Michaelsdotter Eriksson, Fuck You All
Martha Brauer, Mediating Objects
Martin Molin, Marble Machine
Peter Herrmann, Identitet och förpackningskoncept till Robert Rudinskis ungerska fruktbrännvin, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-Stipendiat
Polat Ghasemloo, Den prekära konsthantverkaren del II
Sophie Hardy, Breaking Surface, Kvadrat-Stipendiat
Tessa Geuze, Identity of Things, IKEA-Stipendiat

Juryn bestod i år av Samir Alj Fält, Marcus Engman, Salka Hallström Bornold, Tom Hedqvist, Åsa Jungnelius, Kenneth Kvarnström, Petra Lilja, Tor Lindstrand, Bea Szenfeld, Bolle Tham och Jesper Waldersten.

Nästa stopp på Sverige-turnén blir Storsjöyran i Östersund, 22-30 juli 2017.

Syftet med Ung Svensk Form är att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. Svensk Form driver projektet med målet att stimulera svensk designutveckling – grunden är att skapa och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form startade i Malmö på Form/Design Center 1998 och årets upplaga är den 12:e omgången. Ung Svensk Form är ett samarbete mellan ArkDes, Svensk Form, Malmö stad, Stockholm Furniture & Light Fair och IKEA.