Se försäkring som en lösning, inte ett problem

Den 27 maj höll Insurance Europe sin årliga internationella konferens för sjunde gången. Denna gång i Luxemburg, en liten stad med 100 000 invånare insprängd bland gröna kullar i ett böljande vackert landskap. Närmare 400 deltagare från 30-talet länder deltog inklusive hans kungliga höghet, prins Guillaume av Luxembourg.

Förmiddagens talare bjöd på flera återanvändbara oneliners: "Se försäkring som en lösning, inte ett problem" (från Insurance Europes ordförande Sergio Balbinot), "Insurance is long-term, politics is not" och "Insurance is long-term, fashion is not" (från Luxembourgs finansminister H.E. Pierre Gramegna) och "Om inte privat försäkring är lösningen (på framtida försörjning av pensionärer via privat sparande), vilka är det då?" (från Governor Dirk Kempthorne, ordförande för GFIA).

Flera av talarna lyfte fram försäkring som en given investerare i infrastruktur. I dessa lågräntetider är det vad branschen behöver samtidigt som Europa behöver investeringskapital. Vi väntar nu med spänning på EIOPAs rapport på temat kapitalkrav för infrastrukturinvesteringar som har aviserats till månadsskiftet juni/juli!

Under eftermiddagen fanns möjlighet att välja mellan ett antal olika seminarier. "Bringing pensions to life" var ett av dem där Nathalie Berger, nybliven chef för Insurance & pensions på EU-kommissionen och Xavier Larnaudie-Eiffel, CEO CNP Assurance (Frankrike) diskuterade framtida pensionsprodukter (PPP). En given fråga från försäkringsbranschen var vad vi egentligen menar när vi talar om pension. Vilka egenskaper har, enligt kommissionen, en PPP? Något riktigt svar på den frågan gavs aldrig. Nathalie Berger tryckte istället på att det bör tas fram en gränsöverskridande produkt som driver konkurrens och tillade att en sådan måste omgärdas av skatteincitament. Särskilt intressant ur ett svenskt perspektiv med den slopade avdragsrätten inom tredje pelaren! Från försäkringsbranschens sida lyftes behovet av fondering av pensionskapital, att produkterna bör innehålla garantier, att kapitalet ska vara inlåst, att produkterna ska vara enkla och ge "value for money". Sammantaget ett mycket intressant seminarium där Nathalie Berger från kommissionen visade ett stort intresse för att ha en dialog med branschen. Samtidigt är det oroväckande att diskussionen förs utifrån så olika utgångspunkter. Kommissionen tycks söka gränsöverskridande pensionssparandeprodukter utan att fundera så mycket på innehållet i dem medan försäkringsbranschen försöker ringa in vilka (försäkrings)egenskaper en pensionsprodukt bör ha och oroar sig för om pensionsförsäkringar av idag har en framtid.

Eva Erlandsson
Chefsekonom