Almedalsseminarium: Är Sverige ett drömland för organiserad brottslighet?

Nyhet   •   Jun 13, 2014 07:51 CEST

Ligor som ägnar sig åt arrangerade trafikolyckor, identitetskapningar, bluffakturor, bostadsinbrott och andra stölder breder ut sig. Organiserade stölder och bedrägerier drabbar många individer. Samhället tycks stå handfallet inför denna utveckling. Samverkan mellan myndigheter och näringsliv brister, risken att åka fast är liten och de utdömda straffen anses ofta vara låga. Hur skapar vi en effektivare bekämpning av den organiserade brottsligheten? Är det möjligt att förbättra informationsutbytet mellan myndigheter och näringsliv i kampen mot den organiserade brottsligheten utan att den personliga integriteten blir lidande?

Välkommen till ett seminarium där vi diskuterar den organiserade brottslighetens påverkan på samhället och möjliga lösningar. Lars Korsell på Brottsförebyggande rådet (Brå) ger sin bild av problemet. Därefter följer en paneldebatt med beslutsfattare och representanter från Polisen och näringslivet.

Tid: Den 3 juli kl 10.15- 11.30

: Sävesalen, Gotlands Museum, Visby (ingång från Mellangatan 19)

Medverkande

Göran Kellner, utredningschef, If