Försäkringsförbundet om regeringsförslag: Välkommen öppning av europeisk försäkring men oacceptabelt flytträttsförbud

Regeringens förslag om nya beskattningsregler för pensionssparande som presenterades på torsdagskvällen och gäller från och med fredagen välkomnas till stora delar av Försäkringsförbundet. Men förbudet mot flytträtt i redan träffade avtal är ett ingrepp i avtalsfriheten som Försäkringsförbundet anser inte vara acceptabelt.

- Förslagen till ny lagstiftning innebär att svenska försäkringskunder får tillgång till den inre europeiska marknaden, en stor och modern försäkringsmarknad. Vi välkomnar den ökade konkurrensen, säger Försäkringsförbundets VD Annika Lundius.

Försäkringsförbundet avvisar dock regeringens förslag att flytträtten upphävs i de avtal som har sådan.

- Avtalsfriheten är en av grundpelarna för en fungerande marknadsekonomi. Att genom lagstiftning i efterhand förändra avtalsvillkor är främmande för vår rättstradition. Förslaget är mer än anmärkningsvärt och förvånande, särskilt i ljuset av de senaste årens debatt om flytträtt.

- Förslagen visar tydligt på svårigheterna att upprätthålla ett skattesystem som väsentligt avviker från andra europeiska länders, säger Annika Lundius.

Försäkringsförbundet ser fram emot en dialog med regeringen om hur stabila skatteregler för pensionssparande bör utformas.

För ytterligare information, kontakta gärna Försäkringsförbundets vd Annika Lundius, 08-522 785 01.

• pension