Handeln med skadade importbilar ökar – så undviker du att köpa en skadad bil

Bilar som krockats eller skadats vid stormar och skrotats i exempelvis USA renoveras och säljs sedan som nya i Sverige. Allt fler farliga importbilar finns på den svenska marknaden. Försäkringsbranschen tipsar om hur du undviker skadade bilar.

Efter de senaste årens stormar i USA har hundratusentals bilar skadats och hamnat på skroten. Handeln med skadade importbilar har därefter ökat kraftigt. Bilarna köps billigt från den amerikanska skroten, exporteras, repareras och säljs sedan vidare med godkända papper till Sverige och andra EU-länder.

På ytan kan bilarna se fina ut men vattenskadorna kan vara omfattande och orsaka utslagen elektronik, dold rost och mögel. Fuskreparationer och dolda skador kan innebära oväntade kostnader och i värsta fall livsfara för bilköparen.

-  Reparationerna kan vara dåligt gjorda och vi har sett flera exempel på bilar som saknar airbags eller som är reparerade med stulna reservdelar, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst.

I dag publiceras en rapport av Larmtjänst som visar att 61 % av de bilar (årsmodell 2007 eller nyare) som importerats från Litauen till Sverige under 2012 har en skadehistorik i USA. Av nyare bilar som importerats direkt från USA till Sverige har 21 % en skadehistorik i USA.

Försäkringsbranschen befarar att allt fler bilar med allvarliga skador hamnar i Sverige och uppmanar konsumenterna att vara försiktiga med importbilar och noggrant kontrollera bilens historik.

-  Att köpa en importerad bil innebär en större risk och det är viktigt att man som konsument gör vissa egenkontroller. Att enbart googla chassinumret är en enkel kontroll men det finns även tjänster på internet där man kan beställa fordonsrapporter, säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.

Checklista
Vid köp av importbilar rekommenderar Larmtjänst och Svensk Försäkring följande Genom att ställa en fråga får du information om bilen är rapporterad som en totalskada av något amerikanskt försäkringsbolag. I svaret får man även information om anledningen till skadan, ex. översvämning. Stormskadade bilar från orkanen Sandy som fått mindre skador eller vattenskador och som inte bedöms som en totalskada kommer dock inte ge träff vid en förfrågan.

NICB (The National Insurance Crime Bureau) är Larmtjänsts motsvarighet i USA och arbetar med att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet.
Rapporterna innehåller bl.a. information om mätarställning, servicehistoria och uppgifter om tidigare ägare.Gratis kontroll av fordon som varit översvämmade i samband med orkanen Sandy går att göra här http://flood.carfax.com/

• Var observant på priset
Om bilar säljs under listpris finns det anledning att vara extra noga med kontroller.

• Kontrollera att servicebok finns
  • Kontrollera antalet nycklar
  • Om det framgår att bilen reparerats, begär underlag för reparationen.