Mats Galvenius ny vice vd på Sveriges Försäkringsförbund

Mats Galvenius tillträder som ny vice vd på Försäkringsförbundet den 1 september 2009. Han har lång och bred erfarenhet från finansmarknadsfrågor. Mats Galvenius kommer närmast från SEB Merchant Banking.

- Det är mycket glädjande att vi har lyckats rekrytera Mats Galvenius till vice vd-posten, säger Försäkringsförbundets vd Christina Lindenius. Jag är övertygad om att han med sitt breda finansmarknadskunnande, sin internationella erfarenhet och sin förmåga att snabbt sätta sig in i komplexa frågeställningar kommer att vara en stor tillgång för Försäkringsförbundet.

Mats Galvenius har arbetat på Sveriges Riksbank i olika perioder mellan 1993 och 2006, bland annat som chef för avdelningen för marknadsoperationer 2002-2004 och därefter som Riksbankens stabschef fram till 2006. Mellan åren 1995 och 2001 arbetade Mats Galvenius på Europeiska Centralbanken ECB och dess föregångare European Monetary Institute, bland annat som rådgivare till ECB:s direktion. År 2006 till 2007 var han rådgivare åt Bahrains Centralbank.

- Jag ser fram emot att börja arbeta med försäkringsfrågor, säger Mats Galvenius. Jag har ett brinnande samhällsintresse och vill gärna vara med och påverka utvecklingen för denna samhällsviktiga bransch.

Mats Galvenius har en magisterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm. Han efterträder som vice vd Anders Beskow, som går i pension.

Frågor besvaras av Mats Galvenius, 070-797 84 59, eller Försäkringsförbundets vd Christina Lindenius, 08-522785 01.

• mats galvenius