Brownie är högst rankad inför årets upplaga av Stockholms Stora Pris. Här med Oliver Wilson efter segern i Pramms Memorial

Storloppsmåndag på Bro Park 19 juni

På måndag den 19 juni med första start klockan 17.50 bjuder Bro Park in till en stjärnspäckad storloppskväll med irländskt tema där vi ser Stockholms Stora Pris som kvällens clou.

Det är alltså irländskt tema på Bro Park på måndag. Publiken kommer att kunna njuta av irländsk musik där duon Fada underhåller och Riverdance med Irish Dance Project. Dessutom säljer Tullamore Dew longdrinks i läktarbyggnaden. För våra yngsta besökare ordnas det ponnyridning i äppelträdgården.

Stockholms Stora Pris (Gr3) är alltså måndagens huvudlopp. Här gör 14 hästar ur den yttersta skandinaviska eliten upp om totalt 1,2 miljoner kronor. Det blir ett ytterst intressant möte mellan i första hand giganterna Brownie, som tränas i Danmark av Bent Olsen och som senast tog hem Pramms Memorial (Gr3) Sveriges största stjärna Hurricane Red. Den sistnämnde ägs av Stall Zada och tränas av Lennart Jr Reuterskiöld. Dessa två hästar utmanas av ett väldigt starkt startfält med tyska Diplomat från Mario Hofers stall i spetsen.

Hurricane Red 01
Hurricane Red

Man kan lätt konstatera att det är riktig hög klass på fältet. 11 av loppets 14 hästar har ett handicaptal på 89 kilo eller mer. Lägst rankad är Ruler Of Course med 86 kilo och högst handicappad är ovan nämnda Brownie som ståtar med 96 kilo. Ett klart sevärt och jämnt lopp.

Snabba ryck i Zawawi Bro Park Vårsprint (L)

Spykes Bay
Spykes Bay vann senast Lanwades Stud Jägersro Sprint (L) och är en av många med segerchans i Zawawi Bro Park Vårsprint (L)

I Zawawi Bro Park Vårsprint (L) kommer det att gå undan. 1200 meter gräsbana ska ridas och här får vi se Skandiaviens allra snabbaste hästar. Här toppar tre hästar rankingen med 91 kilo; Over The Ocean (Petersen), Spykes Bay (Sandrup) och Captain America (Bye Hansen). Bland utmanarna nämner vi Tommy Nilsson Holding AB:s fina Ambiance som här gör sin årsdebut, pånyttfödda Funk Soul Brother som i nya regin Bodil Blomqvist tog banrekord senast på Övrevoll och kapabla Saving Kenny från Roy Arne Kvislas stall.

Icecapada mot Seaside Song i Bloomers Vase' (L)

Seaside Song
Seaside Song imponerade stort vid sin förra seger och får nu sitt elddop då hon ska möta Icecapada

I övrigt rider vi Bloomers Vase’ (L) för de bästa stona och här får vi se riktigt högklassiga ston. Från Norge kommer Niels Petersens stjärna Icecapada som joggade hem årsdebuten på Övrevoll med fyra lätta längder. Hon ska möta treårsstjärnan Seaside Song som krossade allt motstånd senast och titelförsvararen Ray från Jessica Longs stall för att nämna några i startfältet.