Svensk Galopp sparar 2 miljoner

För en dryg vecka sedan meddelade ATG att trav- och galoppsporten måste spara ytterligare 33 miljoner kronor under 2013. Bakgrunden till besparingskravet är minskade spelintäkter som en konsekvens av en ökad konkurrens från utländska spelbolag.

Av det totala sparbetinget på 33 miljoner kronor måste Svensk Galopp reducera kostnaderna storleksordningen 2 miljoner kronor. Motsvarande belopp för Svensk Travsport är 18 miljoner kronor. Paketet omfattar även besparingar på 13 miljoner för ATG och Kanal 75.

Svensk Galopp har beslutat att det senaste sparbetinget inte kommer att belasta sporten aktiva. Istället kommer det att göras ytterligare besparingar centralt.

- Sportens aktiva har redan berörts av besparingsprogram tidigare i år. Den här gången har vi bestämt oss för att värna om kärnverksamheten och dra ner på annat, säger Svensk Galopps VD Torbjörn Westöö.

Minskade ekonomiska reserver kommer att göra den operativa verksamheten mer sårbar för oförutsedda utgifter.

- Vad gäller nya inköp kommer vi att vara fortsatt restriktiva. För köp över 1 000 kronor måste en inköpsanmodan lämnas in till ekonomiavdelningen för godkännande. Det är ett direktiv som gäller alla anställda i Svensk Galopp, fortsätter Torbjörn.

Hur mycket medel trav- och galoppsporten erhåller från ATG under 2014 beror helt på spelutvecklingen de närmaste månaderna.

- Skulle den negativa trenden hålla i sig kommer det dessvärre att få konsekvenser för alla i sporten. Men oavsett hur utfallet blir kommer vi alltid att värna om våra aktiva, avslutar Torbjörn.