Bildtext: Alva Malmström och Norrskenets Grim vid vinsten i samband med Nationaldagsgaloppen på Gärdet. Foto: Elina Björklund, Svensk Galopp

Alva Malmström är på väg till Abu Dhabi

Nu är Alva Malmström, 11 år från Vallentuna, på väg mot sitt livs äventyr.

Alva ska representera Sverige i Sheika Lateefa Bint Mansoor Bin Zayed Al Nahyan Int'l Pony Race. Det internationella ponnyloppet som arrangeras i Abu Dhabi i samband med Shejk Mansoor Festival.

Alva, som är en genuin hästtjej och satt på en ponny för första gången som 2-åring, kvalificerade sig till finalen genom att vinna ett ponnylopp i samband med Nationaldagsgaloppen på Gärdet.

– Det ska bli jättespännande, säger mamma Sofia som ska med till Abu Dhabi som stöd och resesällskap.

Alva red Norrskenets Grim, som normalt bor hos Bernita Hedman på Lilla Rörby, till en bejublad seger på Gärdet. Norrskenets Grim är en riktig hedersponny, pigg som tusan och bär sina 20 år med heder.

Alva har en egen C–ponny, men rider också på Lilla Rörby och har ridit på ”allvar” de senaste fem åren. Nu får hon alltså ledigt några dagar från skolan för att resa till Abu Dhabi. Det betyder flygresa till Dubai och sedan transport till centrala Abu Dhabi. Där blir det besök på Abu Dhabi Equestrian Club för att bekanta sig med de hästarna som ska lottas på deltagarna – som kommer från hela världen – innan loppet.

Men det kommer också att finnas tid för att se sig omkring i Abu Dhabi och kanske en eftermiddag på stranden.

Alva, och två år äldre storasyster Nova, har ärvt hästintresset från mamma Sofia. Och lite kuriosa i sammanhanget är att både Alva och Nova har vunnit på Norrskenets Grim på Gärdet.

Men nu är det Abu Dhabi och helt nya hästar som gäller. Och Sverige har stolta traditioner att försvara då Stina Landh vann motsvarande lopp förra året.

För ytterligare information. Kontakta Mimmi Jarl, ungdomsassistent Svensk Galopp: +46 766 10 53 47

Pressmaterial från Svensk Galopp AB.  För fri publicering

Svensk Galopp är organisationen som förvaltar och utvecklar galoppsporten i Sverige. Galopp i Sverige bedrivs regelbundet på Bro Park i Upplands-Bro, Jägersro Galopp i Malmö och Göteborg Galopp. På Nationaldagen varje år tävlas det dessutom på Gärdet i Stockholm, och några gånger per år arrangeras galopptävlingar i Strömsholm och Blommeröd.

Du hittar högupplösta bilder från alla svenska galopptävlingar på www.svenskgalopp.smugmug.com